Orkla utvider innen iskremtilbehør i Nederland

Gjennom sitt heleide datterselskap Idun Industri AS har Orkla Food Ingredients signert og gjennomført en avtale om kjøp av 70 prosent av aksjene i Win Equipment ("Win"), en ledende leverandør av softis-maskiner i Nederland.

Win tilpasser og selger maskiner for produksjon av softis, milkshake og frozen yoghurt til blant annet kafeer, restauranter, bakerier, kiosker og bensinstasjoner. Størstedelen av selskapets salg kommer fra Nederland (~60 prosent), men de har også eksport til andre land (~20 prosent) og inntekter fra service og vedlikehold av maskinene (~20 prosent).

Orkla Food Ingredients har bygget opp en solid posisjon i Nederland innen iskremingredienser og -tilbehør, og virksomhetene utfyller hverandre godt.

- Oppkjøpet er i tråd med Orklas ønske om å vokse innen utvalgte kategorier og markeder der vi ser potensial for videre vekst og synergier. Vi har fra før en sterk posisjon i det nederlandske markedet, og kjøpet av Win er strategisk riktig for å være en fullsortimentsleverandør innen iskremingredienser og -tilbehør, sier Tor Osmundsen, CEO for NIC Group.

Win har hovedkontor, lager og serviceavdeling i Bunschoten, Nederland og har 30 ansatte. Selskapet ledes i dag av Rob Cramer og Fred Zorge, som begge vil fortsette i ledende stillinger. Før transaksjonen ble virksomheten eid av selskapets ledelse. Nåværende eiere fortsetter som aksjonærer med 30 prosent av aksjene.

Selskapet hadde en omsetning på 5,6 millioner euro (ca. 57 millioner kroner) i 2019. Selskapet konsolideres i Orklas regnskap fra 1. februar 2020.

Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Om Orkla
Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2018 en omsetning på 41 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca 18.500 ansatte.

Om Orkla Food Ingredients

Orkla Food Ingredients er den ledende aktøren innen bakeri- og iskremingredienser i Norden, og har i tillegg solide markedsposisjoner i utvalgte land i Europa. De største produktgruppene er bakeri- og iskremingredienser, margarin- og smørblandingsprodukter, marsipan og plantebaserte matvarer. Orkla Food Ingredients har salgs- og distribusjonsselskaper i 22 land, som sikrer nærhet til kundene.

Oslo, 4. februar 2020

Tlf.: +47 928 45 828