Orkla utvider innen sportsernæring

Gjennom sitt heleide svenske datterselskap Health and Sports Nutrition Group AB (HSNG) har Orkla Care signert og gjennomført en avtale om kjøp av 100 prosent av aksjene i Proteinfabrikken AS.

Orkla Care kjøpte i 2014 en minoritetspost i Proteinfabrikken på 16,7 prosent. Denne posten inngår i salget til HSNG sammen med andelene fra øvrige eiere.

Under merkevaren PF selges et bredt spekter av egenutviklede produkter innenfor sportsernæring. Ved siden av sine egne produkter selger og distribuerer Proteinfabrikken en rekke andre merker og produkter innenfor sporternæring, matvarer og treningsutstyr.

- HSNG har en sterk posisjon i Sverige mens Proteinfabrikken er store i Norge. Sammen vil selskapene utfylle hverandre godt både når det gjelder produktportefølje og ved at vi får en solid base i Skandinavia, sier Johan Görgård, administrerende direktør i HSNG.

Proteinfabrikken har syv ansatte med hovedkontor i Stokke i Vestfold. Selskapet ble etablert i 2001 og gründeren Bjørn Kenneth Hansen har vært hovedeier mens Orkla Care siden 2014 har vært nest største eier.

I 2019 hadde Proteinfabrikken en omsetning på 82 millioner NOK, og det meste av salget går til Norge. Rundt halvparten av salget skjer gjennom egen nettbutikk.

Selskapet konsolideres i Orklas regnskap fra 1. januar 2021. Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Om Orkla
Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2019 en omsetning på 43,6 mrd. kroner, og per 31. desember 2019 ca. 18.350 ansatte.

Om HSNG
Health and Sports Nutrition Group AB (HSNG) selger gjennom sine nettbutikker Gymgrossisten, Bodystore og Fitnessmarket et bredt utvalg av merker og produkter innenfor sportsernæring, helsekost, treningsutstyr og matvarer. Siden januar 2018 har HSNG vært en del av Orkla og tilhører forretningsområdet Orkla Care. HSNG har hovedkontor på Solna utenfor Stockholm, og omsatte i 2019 for 732 millioner SEK.

Oslo, 11. januar 2021

SVP Communications