Orkla utvider innen storhusholdning i Sverige

Gjennom sitt heleide datterselskap Orkla Foods Sverige, har Orkla signert og gjennomført en avtale om å kjøpe Lecora, en svensk produsent av fryste og kjølte vegan- og vegetarretter.

Lecora er også markedsledende innen schnitzel, og tilbyr i tillegg ferdigretter. En stor andel av sortimentet er økologisk. Storhusholdning utgjør den største kundegruppen, men selskapet har også noe salg til dagligvarehandelen.

- Orkla har en ledende posisjon i svensk dagligvarehandel, herunder en lang rekke matvarekategorier. Med kjøpet av Lecora styrker vi oss innen storhusholdning og utvider vår portefølje av økologiske, veganske og vegetariske matvarer, sier leder for Orkla Foods Sverige, Henrik Julin.

Lecora, som ble etablert i 1963, er et familie-eid selskap med 35 ansatte. Selskapet ledes av Tommy Salomonsson og hans to barn, og virksomheten har hovedkontor og en fabrikk i Vadstena, Sverige.

- Lecoras arbeid med bærekraft og lokale råvarer er med på å styrke våre ambisjoner innen bærekraft. Lecora er en sterk merkevare som vi skal utvikle videre, og vi setter stor pris på virksomhetens lokale forankring og kundenes og forbrukernes tillit til produktene, avslutter Henrik Julin.

Selskapet hadde en omsetning på SEK 95,9 mill. (ca. 88,2 mill. kroner) i 2018, og EBIT på SEK 5,9 mill. (ca. 5,4 mill. kroner). Omsetningen kommer hovedsakelig fra Sverige, men selskapet har også noe eksport til EU.

Selskapet konsolideres i regnskapsmessig i Orkla fra 1. april 2019.

Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkede i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2018 en omsetning på 41 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca 18.500 ansatte.

Oslo, 29. mars 2019

Tlf.: +47 928 45 828