Orklas kjøp av NP Foods er gjennomført

Orklas kjøp av NP Foods Group, som omfatter selskapene og merkene Laima, Staburadze, Staburadzes Konditoreja, Gutta, Saldumu tirdznieciba, NP Logistics og Margiris er nå gjennomført.

Avtalen om å kjøpe 100 % av aksjene i selskapene som inngår i Nordic Partners Foods Ltd*, ble inngått 26. august 2014. Den konkurranserettslige behandlingen av avtalen ble sluttført 12. februar, og transaksjonen ble gjennomført 11. mars 2015.

- Vi er svært fornøyde med at kjøpet av NP Foods nå er gjennomført. Med overtakelsen av Laima og en rekke andre veletablerte merker styrker Orkla markant sin tilstedeværelse i Baltikum, sier Christer B. Åberg, konserndirektør og leder for Orkla Confectionery & Snacks.

Med en historie som går 145 år tilbake i tid er Laima ett av de sterkeste sjokolade- og godterimerkene i Baltikum. Orkla vil i tillegg få styrket sine posisjoner innenfor kjeks, kaker, juice, vann og ferdigmat i Baltikum, med lokale merker som Selga, Staburadze, Gutta, Everest, Fresh walk, Pedro, Mammas og Old Town Bakery.

NP Foods hadde i 2014 en omsetning på 80 millioner euro og 1.100 medarbeidere. Selskapet har fire fabrikker i Latvia og én i Litauen.

- Dette er et strategisk viktig kjøp for Orkla. Vi tilnærmet dobler omfanget av vår baltiske virksomhet, noe som gjør Orkla til en av de største leverandørene av merkevarer til dagligvarehandelen i Baltikum, sier Åberg.

- Å bli en del av Orkla betyr at NP Foods vil få tilført betydelig merkevarekompetanse og få mulighet til å jobbe sammen med solide fagmiljøer innen produktutvikling, innovasjon og markedsføring. Dette vil åpne nye dører for selskapet og bidra til å videreutvikle våre sterke og tradisjonsrike merkevarer, sier adm. direktør Rolands Gulbis i NP Foods.

Orkla har fra før sterke markedsposisjoner innenfor sjokolade, godteri, ferdigmat og ketchup i Baltikum, gjennom merkevareselskapene Spilva og Latfood (begge i Latvia), Kalev og Põltsamaa Felix (begge i Estland) og Suslavicius-Felix (i Litauen).

*Selskapene som inngår i Nordic Partners Food Ltd, er AS Gutta, NP Foods SIA, AS Staburadze, AS Laima, UAB Margiris og SIA Detente.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare og storhusholdning i Norden og Baltikum. I tillegg har konsernet gode posisjoner innenfor enkelte produktgrupper i India, Tsjekkia og Østerrike. Orkla er også en betydelig leverandør til det europeiske bakerimarkedet. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo, Norge. Konsernet hadde pr. 31. desember 2014 en omsetning på 30 mrd. kroner og 13.000 medarbeidere.

Oslo, 12. mars 2015

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Christer Åberg, konserndirektør og leder for Orkla Confectionery & Snacks
Mobil: +47 907 10 709