Partnerskapsavtale med Rhône er gjennomført

Orkla informerte 26. oktober 2023 om en partnerskapsavtale med investeringsfond tilknyttet Rhône Capital (“Rhône”), hvor Rhône overtar 40 % av aksjene i Orkla Food Ingredients AS («OFI»).

Transaksjonen har i dag blitt gjennomført. Kjøpesummen for 40 % av aksjene i OFI beløper seg til 213,5 mill. euro (ca. 2,5 mrd. kroner), bestående av 188,0 mill. euro (ca. 2,2 mrd. kroner) i kontantbetaling og 25,5 mill. euro (ca. 0,3 mrd. kroner) i rentebærende selgerkreditt.

OFI har etter gjennomføring en netto rentebærende gjeld på ca. 6,8 mrd. kroner som inkluderer et subordinert lån fra Orkla ASA på ca. 1,0 mrd. kroner. Meldingen fra 26. oktober 2023 kan leses her:

Transaksjonen vil ha regnskapsmessig effekt fra 17. april 2024.

Om Orkla:
Orkla er et ledende industrielt investeringsselskap innenfor merkevarer og forbrukerorienterte selskaper. Den nåværende investeringsporteføljen består av 12 selskaper innen blant annet maling, mat, sjokolade, godteri og snacks, helse og matingredienser. Orkla hadde i 2023 en omsetning på 67,8 mrd. kroner og et resultat før skatt på 6,97 mrd. kroner. Antall ansatte i Orkla-konsernet var ved årsskiftet 19 671. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo.

Om Rhône:
Rhône ble grunnlagt i 1996 og er et globalt private equity-selskap med fokus på investeringer i virksomheter med transatlantisk tilstedeværelse. Rhônes investeringsfilosofi er å utvikle sterke strategiske partnerskap med selskapene de investerer i. Rhône har gjort flere vellykkede ‘carve-out’-transaksjoner og inngått partnerskap med gründer- og familiedrevne bedrifter. Rhône har kontorer i London, New York, Madrid og Milano. Rhône har investert i en diversifisert portefølje av selskaper, inkludert investeringer i tjeneste-, forbruker- og industrisektoren. For mer informasjon om Rhône, selskapets investeringsteam og deres nåværende portefølje, vennligst besøk: https://www.rhonegroup.com/.

Oslo, 17. april 2024

Tlf.: +47 928 45 828