• Orkla ASA/

Sapa utökar verksamheten i Nordamerika - har utsetts till "stalking horse" i förvärvsprocessen av Indalex

Om konkurrerande bud lämnas in från andra kvalificerade anbudsgivare kommer en konkursauktion att hållas runt den 16 juli 2009. Det slutgiltiga godkännandet av Sapas avtal eller besked om auktionsutgången väntas komma från konkursdomstolarna den 21 juli 2009. För att förvärvet ska kunna genomföras krävs dessutom ett godkännande från konkurrensmyndigheterna i USA och Kanada.

Mer information finns i pressmeddelandet från den 17 juni 2009.

För ytterligare information, kontakta Bjørn Wiggen, VD och koncernchef på Sapa, telefon +46-70-953 08 53 eller Marius Grönningsaeter, Senior Vice President Corporate Business,Sapa, telefon +47-90-51-90-77.

Sapa är världens ledande tillverkare av strängpressade aluminiumprofiler. Sapakoncernen utvecklar, tillverkar och marknadsför förädlade profiler, profilbaserade byggsystem och värmeväxlarband i lättviktsmaterialet aluminium. Sapa är indelat i verksamhetsområdena Sapa Profiler, Sapa Building System och Sapa Heat Transfer och finns representerat i Europa, Nordamerika och Asien. Affärskonceptet bygger på ett nära samarbete med kunderna. Sapa är ledande inom sitt område och har kunder i bygg-, transport-, verkstads-, telekom-, bostads- och kontorsindustrin. Sapa omsätter 32,5 miljarder kronor och har 12 000 anställda. Sapa ingår i norska Orkla ASA. Ytterligare information finns på www.sapagroup.com