Sapas förvärv av slovakiskt profilbolag nu slutfört

Alufinal, som är beläget i Ziar nad Hronom, har en stark position på den slovakiska och tjeckiska marknaden med en omsättning på 35 miljoner Euro och 300 anställda. Produktionsresurserna omfattar tre pressar med en kapacitet på ca 20 000 ton. Företaget har också ett eget byggsystem och resurser för ytbehandling och bearbetning.

Östeuropa är en viktig tillväxtmarknad för Sapa. Alufinal är därför strategiskt intressant, med sin lokalisering nära marknader med stark tillväxt, men också nära de stora etablerade marknaderna i Centraleuropa.

Sapa är en internationell industrikoncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför förädlade aluminiumprofiler, profilbaserade komponenter och system samt värmeväxlarband i aluminium. Sapa omsätter ca 14 miljarder SEK och har ca 7 900 anställda i bolag över hela Europa samt i USA och Kina.
Sapa är en av Europas ledande tillverkare inom sitt område och kunderna återfinns i transport-, telekom-, verkstads- och byggnadsindustrin.
Ytterligare information om Sapa finns www.sapagroup.com