Stor skepsis til ferdigmat

4 av 10 norske forbrukere mener industriprodusert mat er usunt, ifølge en ny undersøkelse.

Rundt 40 % av norske forbrukere er enige i påstanden om at industriprodusert mat er usunt. Dette fremkommer i en undersøkelse gjennomført av Kantar TNS på vegne av Orkla. 9 av 10 mener maten de lager selv, er bedre enn industriprodusert mat, mens nærmere halvparten mener industrien forsøker å lure forbruker.

- Resultatene viser dessverre at mytene om industriprodusert mat lever i beste velgående. Sunn og god mat handler imidlertid ikke om størrelsen på gryta, men om hvilke ingredienser du har i den. På samme måte som det fins sunn og usunn industrimat, fins det også sunn og usunn hjemmelaget mat, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Under Arendalsuka i dag tar Orkla debatten om industriprodusert mat, og om maten blir mer usunn når den kokes i store gryter.

Om undersøkelsen:
Undersøkelsen ble gjennomført i uke 31 blant et representativt utvalg av Norges befolkning. Kort oppsummert viser resultatene følgende:

• 87 % er enig i at den maten de lager selv, er bedre enn industriprodusert mat (54 % helt enig). Kun 3 % mener maten industrien lager, er bedre enn den de lager selv.
  • 48 % er enig i påstanden om at industrien prøver å lure forbruker (12 % er helt enig). Flere menn enn kvinner mener dette.
  • 42 % er enig i at industriprodusert mat er usunt (7 % er helt enig). Flere kvinner enn menn mener dette.

Orkla på Arendalsuka

TIRSDAG 15. AUGUST KL. 20.30-23.00
Orkla Supperåd: Hvorfor blir mat usunt når den kokes i en stor gryte?
Orkla tar debatten om industriprodusert mat.
Sted: No. 9 Kaffe & Platebar v/Clarion Hotel Tyholmen

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til dagligvare-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2016 en omsetning på ca. 38 mrd. kroner, og hadde ved årsskiftet ca. 18.000 ansatte.

Arendal, 15. august 2017

Mobil +47 928 45 828