Washington Mills overtar Orkla Exolon

Selskapet blir etter dette heleid av Washington Mills Company Inc.

- Orkla Exolon har en virksomhet som ligger utenfor Orklas strategiske satsningsområder. Washington Mills har gjennom et selskap de har overtatt vært inne på eiersiden helt siden oppstarten i 1962, og vi tror de har bedre forutsetninger enn oss for å videreutvikle bedriften fremover, sier styreformann Pål Tandberg.

Avtalen er nå signert, men av hensyn til formell behandling av salget og utskilling av en post Orkla-aksjer som har vært i Orkla Exolons eie (se egen børsmelding) vil transaksjonen først bli gjennomført i august.

Washington Mills ble etablert i 1868, og har produksjonsanlegg i USA, Canada og Storbritannia. De overtok for to år siden et annet selskap som satt med eierandeler i Orkla Exolon. Med full overtakelse av selskapet fra høsten har Washington Mills signalisert at de ønsker å drive selskapet videre etter den strategi som er lagt - det vil si ytterligere spesialisering innen mikroprodukter til bruk blant annet innen solcelle- og halvlederindustrien. Orkla Exolon har 100 ansatte.