ØYA-deltakere lager kunstverk på 27 kvm

Report this content

P R E S S E M E L D I N G Oslo, 10.august 2006 Skal auksjonere bort ØYA-maleri: Artister og festivaldeltagere lager kunstmaleri på 27 kvm I løpet av den tre dager lange ØYA-festivalen, som starter i dag 10. august, kan publikum og artister i fri kunstnerisk utfoldelse sette sitt personlige preg på nedre halvdel av et gigantisk veggmaleri, som siden skal auksjoneres bort til inntekt for Amnesty International. Øvre halvdel av maleriet er allerede ferdigmalt av den anerkjente norske kunstneren Jannik Abel, og håpet er at også ØYA-gjestende Yoko Ono og andre store artister vil sette sin signatur på bildet. – Det var kreative hoder i Electronic Arts Norge (EA) som sammen med den norske Street Art-inspirerte kunstneren Jannik Abel, kom opp med den originale ideen om å male og auksjonere bort et noe spesielt bilde. Abel har malt øvre halvdel av et veggmaleri som måler 6x4,5 meter, og tanken er at besøkende under ØYA-festivalen – artister inkludert – skal fullføre resten av bildet med egne tekster, signaturer og tegninger, sier PR-ansvarlig for ØYA, Jonas Prangerød. Etter at ØYA-publikumet har fullført bildet, som har tittelen ”Warning there might be hope in the streets that you are unaware of”, skal det auksjoneres bort til inntekt for Amnesty International. Det er Amnestys ungdomskampanje ”Make Some Noise” som har inspirert EA og Jannik Abel. Kampanjen lanseres i Norge i løpet av 2007 og går ut på å bruke musikk og kunst til å sette fokus på verdens urett. Flere av artistene og personlighetene som gjester ØYA denne uken, som Snow Patrol og Yoko Ono, er med å støtte og fronte kampanjen internasjonalt. Andre støttespillere er The Cure, Black Eyed Peas og Maroon 5. – Amnesty er både takknemlig, stolt og glad over at EA og Abel ønsker å gi pengene fra kunstauksjonen til menneskerettighetsarbeid – og at ØYA-ledelsen stiller festivalområdet til disposisjon slik at publikum og artister sammen kan gjøre kunstverket komplett, sier generalsekretær i Amnesty Norge, Petter Eide. Han liker også tanken på at temaet for kunstverket skal være "håp". – Håp er selve kjernen i vårt arbeid, og stikkordet for hvordan vi jobber hver eneste dag. Uten håp ville det være umulig å fortsette den store og krevende kampen for at alle mennesker i hele verden skal ha de samme rettigheter og muligheter. Vi ser frem til å se det ferdige kunstverket, sier Petter Eide. Det er spillselskapet Electronic Arts Norge som er hovedansvarlig for gjennomføring av kunstprosjektet – og utformingen av arrangementet. At et spillselskap, en kunstner og en musikkfestival har noe å gjøre på samme arena virker ikke unaturlig for noen av partene. – Slik vi ser det er det store likhetstrekk mellom spill, kunst – og også musikk – da alt handler om god skaperevne, kreativitet og lekenhet. I EA er vi naturlig nok først og fremst opptatt av det visuelle, og mange av de som er med å lage og utforme spill er faktisk kunstnere av profesjon. Dessuten, at bildet skal auksjoneres bort til inntekt for en så seriøs, viktig og høyt respektert organisasjon som nettopp Amnesty, er det vanskelig å være uenig i, sier markedssjef i EA Norge, Aimar Niedzwiedzki. Kunstner Jannik Abel mener at et prosjekt som dette, der kunst, musikk og arbeid som fremmer menneskerettighetene forenes, er absolutt nødvendig, og håper så mange som mulig vil være med å fullføre maleriet. – Alle ØYA-deltagere som setter sin personlige signatur eller tegning på maleriet, med temaet ”håp” i bakhodet, er samtidig med på å støtte Amnesty sitt arbeid, sier hun. Det blir offisiell pressevisning og avdukning av veggmaleriet klokken 13.30 i dag, i enden av handlegaten i Middelalderparken. Men bildet, kunstner og andre involverte vil være tilgjengelige for pressen under hele festivalen. For mer informasjon, kontakt: ØYA-festivalen: Jonas Prangerød, jonas@oyafestivalen.no, mob: 93 05 84 40 EA Norge, Silje Grønli, sgronli@ea.com, mob: 95 22 54 88 For Amnesty Norge: Lasse Imrik, limrik@amnesty.no, mob: 90 94 48 18 Kunstner Jannik Abel: post@luckyoneway.no, mob: 41622339 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=14596&lang=NO