Bak scenen - hvordan TV-bildene overføres fra OL i Athen 2004 til TV-seerne ved hjelp av Panasonic Athen, 13 august 2004 - De olympiske leker er verdens største sportslige begivenhet og kringkastet til mer enn 3,9 milliarder mennesker. Takket være moderne teknologi vil de som ikke har anledning til å følge lekene i Athen, kunne følge dem via TV. Panasonic spiller en nøkkelrolle i arbeidet med å kringkaste de olympiske leker til TV-seere over hele verden. Athens Olympic Broadcasting (AOB) valgte Panasonic DVCPRO 50 som sitt offisielle filmopptakformat. Panasonic leverer 100 DVCPRO 50-videospillere, inkludert AJ-SD955/AJ-SD930-videospillerne med regulerbar avspilling i sakte film som benyttes i det internasjonale kringkastingssenteret (IBC). Utover dette vil 200 profesjonelle kameraer/videokameraer være i bruk på OL-arenaene. Disse inkluderer 100 AJ-SDX900-videokameraer, som kan skyte 25 bilder i sekundet og skifte fra 16:9 til 4:3 sideforhold. AJ-SDX900 har progressive skanningsmuligheter og kan ta opp 48-kHz/16-bit digital lyd på alle fire kanaler. Panasonic leverer også 1600 monitorer i kringkastingskvalitet, inkludert 1100 LCD-skjermer. De er installert for redaktører og tekniske operatører ved redigeringsstudioene og i kringkastingssenteret til IBC. For første gang leverer Panasonic de teknisk avanserte DVD-RAM-videospillerne - 40 stk. av typen DIGA DMR-E55 - til IBC. De imponerende DVD-RAM-videospillerne kan ta opp 16 timer i EP-modus på en 9,4 GB dobbelsidet plate, mens en progressiv skanningsterminal optimerer den vertikale oppløsning for både PAL- og NTSC-kilder når de er koblet til et plasmapanel/LCD-TV eller LCD-projektor. Kombinasjonen av videospillere, kameraer/videokameraer, DVD-RAM-videospillere og monitorer gir det nødvendige verktøy for at TV-stasjonene skal kunne sende til sammen 3800 timer med bilder - live og i opptak - fra de olympiske arenaene rundt om i Athen. I tilegg kommer mange TV-stasjoner med deres eget utstyr for ekstra opptak, live intervjuer med deltakere eller interessante features om det som foregår i Athen i forbindelse med OL. Mange av stasjonene bruker DVCPRO-utstyret fra Panasonic, blant annet HD TV-utstyr. Enkelte TV-stasjoner prøver ut neste generasjon DVCPRO; det båndløse P2-videokameraet fra Panasonic som benytter et SD-minnekort i stedet for et videobånd. Panasonics medarbeidere arbeider 24 timer i døgnet under OL. Og for TV-seerne i andre tidssoner som ikke ønsker å slå på fjernsynet midt på natten, vil DVD-RAM-opptakerne gjøre dem i stand til å ta opp timevis med sport - i høy oppløsning. Media Contact: Brendon Gore Tel: +44 (0)208 899 2217 Email: Brendon.Gore@matsushita-europe.com Helge Rose Tel: +47 (0)67917817 Email: Helge.Rose@eu.panasonic.com Matsushita Electric Industrial Co., Ltd., best known for its Panasonic brand name, is a worldwide leader in audio visual equipment. Based in Osaka, Japan, the company recorded consolidated sales of US$71.92 billion for the fiscal year ended March 31, 2004. Matsushita's shares are listed on the Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:MC), Euronext Amsterdam and Frankfurt stock exchanges. For more information on Panasonic's audio visual equipment and the Olympics visit our website at http://panasonic.co.jp/olympic/. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/13/20040813BIT20690/bild.html Bilde