Det nye SD-kortet med verdens raskeste overføringshastighet og Smart Card-funksjoner Panasonic lanserer en ny serie SD-minnekort med markedets raskeste dataoverføringshastighet på opptil 20 MB/s. SD-kortet har blitt testet med gode resultater under OL i Aten. Panasonic er også først ute med å utvikle et SD-minnekort med Smart Card-funksjoner. Garantitiden på produktene er økt til ti år. Siden introduksjonen i 1999 har SD-kortet hovedsaklig blitt brukt til å lagre stillbilder i en mengde forskjellige digitale produkter, for eksempel digitale kameraer, digitale videokameraer, PC-er, PDA og mobiltelefoner. Økt behov for ytelse Jonas Eriksson, produktsjef for opptaksmedier på Panasonic Nordic AB, konstaterer at behovet for høyhastighetsoverføring av bildedata har økt sterkt de siste årene og peker på flere eksempler. - Bildene i digitalkameraene får høyere og høyere oppløsning. Det øker både størrelsen på datafilene og behovet for høyere overføringshastighet. Stadig flere brukere av digitale kameraer vil kunne ta raske serier med bilder, og det krever også høyere overføringshastighet. Dessuten øker behovet for å kunne ta opp og vise videobilder med hjelp av minnekort, sier Jonas Eriksson. Han peker også på at flere og flere i fremtiden kommer til å ta opp TV-programmer på SD-kort. - Fordi bildedata krever ekstremt store filstørrelser, øker også behovet for høyhastighetsoverføring av data. Pro High Speed-serien er utviklet for å møte disse behovene. De nye SD-kortene finnes i minnestørrelser på 1 GB og 512 MB. De kan oppnå en overføringshastighet på opptil 20 MB/s, hvilket er den raskeste på markedet. Serien kalles Pro High Speed Series og har fått en ny design og forpakning. Testet under OL SD-kortet holder den samme standard som profesjonelle videobrukere krever. Den grunnleggende konstruksjonen i opptaksenheten (P2-kortet) brukes i DVCPRO P2, et videokamera med høy prestasjonsevne for profesjonelle brukere. - Et par tydelige bevis på påliteligheten og styrken til kameraet og opptaksenheten er at de brukes av mer enn 40 ledende TV-kanaler og ble testet under OL i Aten, sier Jonas Eriksson. Kombinert Smart Card Panasonic er også først i verden med å lansere et SD-minnekort med Smart Card-funksjoner. Bruken av Smart Card ekspanderer fort innenfor følgende sektorer: finans, transport, distribusjon, industri og myndigheter. Kortet er blitt introdusert innenfor en rekke forskjellige bruksområder, for eksempel billettkontroll, adgangskort, elektroniske penger og kredittkort. - Etter hvert som bruken av og bruksmulighetene for Smart Card øker, øker også behovet for rask dataoverføring og høy sikkerhet på dette området. Vårt nye Smarte SD-kort kombinerer de behagelige egenskapene fra trådløs datakommunikasjon med stort minne og høy sikkerhet, avslutter Jonas Eriksson. Tekniske opplysninger Dimensjoner (B x H x D) 24 x 32 x 2.1 mm Vekt cirka 2 g Antall pins 9 (samme som for eksisterende SD-kort) Overføringshastighet opptil 20 MB/s Spenning 2,7-3,6 V PRO HIGH SPEED-serien av SD-minnekort vil være i butikkene fra og med NÅ! Veiledende pris ligger på ca 1 100 NOK for 512 MB og 3 000 NOK for 1 GB. För frågor, vänligen kontakta Jonas Eriksson, produktsjef, jonas.eriksson@eu.panasonic.com, Tel: +46 8 680 27 32 Helge Rose, Pressekontakt Norge, helge.rose@eu.panasonic.com, Tlf: + 47 6791 78 17 Om Panasonic Matsushita Electric Industrial Co. Ltd er en av verdens ledende produsenter av tekniske forretnings- og industriprodukter til forbruker, med viktige varemerker som Panasonic, National, Technics og Ramsa. Selskapet omsetter totalt for rundt 600 milliarder kroner og er blant annet notert på børsen i Tokyo, New York, Amsterdam, Düsseldorf, Frankfurt og Paris. Panasonic Nordic AB er et heleid datterselskap med virksomhet i Sverige, Norge og Danmark. Det nordiske selskapet omsetter for ca. 1,8 milliarder NOK per år, og har ca. 120 ansatte. I Norden markedsføres hovedsakelig produktgruppene audio/video, HiFi, kontorprodukter, telekommunikasjon, husholdningsprodukter, batterier, profesjonelt kringkastingsutstyr og elektriske komponenter. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/25/20041025BIT20170/bild.html Bilde