Enda skarpere Lumix-kompaktmodeller fra Panasonic

Nå presenterer Panasonic de nye Lumix kompaktkameraene for våren 2013. Selv om modellene kommer i ulike varianter, har de også mye til felles, som bedre bildekvalitet, smarte funksjoner og en helt ny design. En rekke av modellene har også innebygget WiFi- og NFC-teknologi som gir mulighet for fjernstyring og enkel deling på sosiale medier.

Størst oppmerksomhet får modellene TZ40, Panasonics hittil mest avanserte hybrid mellom reisekamera og videokamera, tett fulgt av den tøffe og bestandige FT5, den smidige og elegante XS1 og ikke minst SZ9, som kombinerer høy zoomkapasitet med kompakt format.

Lumix TZ40 – et velutstyrt reisekamera med WiFi og GPS

Den splitter nye utgaven av TZ-serien er ikke bare en avansert hybrid av kompakt- og videokamera, det er også et smidig reisekamera som takler alle tenkelige situasjoner. Med en 18,1 mp MOS-sensor, 20x optisk zoom, Full HD-video og en lang rekke kreative funksjoner gir TZ40 ganske enkelt en glimrende bildekvalitet for sin størrelse.

TZ40 utmerker seg med innebygget WiFi- og NFC-teknologi som gjør det enkelt å koble til Internett og dele både bilder og filmer. Du kan også fjernstyre kameraet fra smarttelefon eller nettbrett, sende bilder direkte til sosiale medier eller vise dem frem på en kompatibel TV-skjerm. Takket være en innebygget GPS blir bildene geotagget og sortert automatisk. For dem som ikke har bruk for WiFi-funksjoner, kommer TZ35 med MOS-sensor på 16,1 megapiksler.

Lumix FT5 – smartere og tøffere enn noensinne

Den nye FT5 setter rekord i motstandsdyktighet. Vanntett ned til 13 meters dyp, støtsikker fra 2 meters høyde, kulderesistent ned til -10 °C og tåler inntil 100 kg trykk. Den er også utstyrt med en 16,1 mp sensor med høy følsomhet som kan filme i Full HD-kvalitet. Kort sagt: Dette er et kamera som kan levere fremragende bilder og imponerende video under ekstremt vanskelige forhold. I tillegg sørger det for geografisk orden i bildene dine ved hjelp av flere smarte GPS-funksjoner. Innebygget WiFi- og NFC-teknologi sikrer rask og enkel lagring og deling. FT5 får en lillebror i FT25 som kanskje ikke er like ekstrem, men mer enn god nok for de aller fleste.

Lumix XS1 – en ny serie ser dagens lys

Panasonic lanserer en ny serie elegante og ultrakompakte modeller. Dette er kameraet for den kresne brukeren som ønsker både høy bildekvalitet og kreative funksjoner, men som likevel prioriterer det kompakte formatet. Perfekt for smarttelefon-fotografen som ønsker å ta et steg opp i bildekvalitet. XS1s ultratynne kamerahus er bare 14 mm tykt, men har likevel plass til en svært følsom 16,1 MP-sensor. Serien kompletteres av F50 som gir tilsvarende ytelse i et noe større, men likevel elegant kamerahus.

Lumix DMC-SZ9 – alt annet enn basic

Sist, men ikke minst, har vi Panasonics nye basismodell SZ9, som også inneholder mange av funksjonene som finnes i de mer avanserte modellene. Som for eksempel en MOS-sensor på 16,1 mp med høy følsomhet, LEICA-objektiv med 10x optisk zoom, WiFi-teknologi og et bredt spekter av praktiske og kreative programmer. SZ3 er en enklere modell i kamerafamilien, men den kommer i samme elegante format som har gjort SZ-serien så populær.

Modellene lanseres fortløpende i løpet av våren.

Prisene er ennå ikke fastsatt.

For lån av testprodukter vennligst kontakt:

Madigan
Liv-Runi Antonsen
livruni@madigan.no

For høyoppløste bilder logg inn på:

ftp: 94.247.168.181
User: press
Password: panasonic09

For ytterligere informasjon vennligst kontakt:

Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation er en av verdens førende produsenter av tekniske forbruker-, handels- og industriprodukter. Selskapet omsatte for i alt 79 milliarder EUR i løpet av siste regnskapsår. Hovedkontoret er basert i Osaka, Japan, og er blant annet børsnotert i Tokyo, Osaka, Nagoya og New York (NYSE).

Panasonic Nordic, Branch of Panasonic Marketing Europe GmbH har aktiviteter i Sverige, Norge, Danmark og Finland. I Norden omsetter Panasonic for over 2 milliarder NOK i året, og har mer enn 100 ansatte. I Norden markedsføres fortrinnsvis produktgruppene TV, Kameraer, Blu-ray, Hjemmekinoanlegg, HiFi, Luftvarmepumper, Kontorprodukter, Telekommunikasjon, Husholdningsapparater, Batterier, Profesjonelt broadcasting-utstyr samt elektroniske komponenter. For mer informasjon om selskapet og varemerket Panasonic, besøk vår hjemmeside www.panasonic.no