FT4 hjelper deg med å holde oversikt over været

Det finnes en liten håndfull kameraer som klarer å følge fotografen gjennom strabaser som tropisk regn og snøstormer. Nye Lumix DMC-FT4 er sannsynligvis det eneste kameraet som dessuten kan tilby grunnlag for en værmelding. Med funksjoner som innebygd GPS med kart, kompass, høydemåler og til og med barometer er FT4 et unikt multiverktøy for eventyreren.

Etter suksessen med fjorårets flerfoldige testvinner FT3 slipper Panasonic nå oppfølgeren FT4, med mange spennende og smarte oppdateringer som aktive friluftsmennesker vil sette pris på. Med Intervall-innstillingen (time lapse) kan kameraet for eksempel følge en blomst som springer ut – minutt for minutt i opptil 12 timer. Eller Panorama Shot, som gjør det mulig å panorere opptil 360 grader mens kameraet hjelper deg med å sette sammen bildene til en perfekt helhet.

FT4 har en innebygd evne til å analysere omgivelsene og hjelpe fotografen videre frem. GPS-funksjonen kan nå kombineres med kart som lastes inn fra en DVD som følger med. Her tagges favorittdykket, snøbrettkjøringen eller reisemålet med land, sted og severdighet avhengig av plass. Høydemåleren har blitt mer nøyaktig ved at kameraet kombinerer informasjon fra barometer og GPS. Barometeret kan også brukes til å vise dybde under vann. Både høydemåler og barometer logges, slik at du kan bruke tidligere opplysninger til å vurdere det kommende været.

All ære til smarte funksjoner og tekniske finesser. Det som gjør at FT4 henviser konkurrentene til reservebenken, er kombinasjonen av slitestyrke og høy fotokvalitet. Den solide gummipakningen gjør kameraet vanntett ned til 12 meter, støtsikkert ved fall fra 2 meter og fullt beskyttet mot sand og smuss. Dessuten fungerer kameraet helt ned til -10 °C, noe som kan komme godt med på våre breddegrader. Til slitestyrken regnes også den optiske bildestabiliseringen Power O.I.S. Active, som er beregnet på aktiv fotografering og samtidig å gi skarpe bilder.

Det innfelte zoomobjektivet LEICA DC VARIO-ELMAR består av ikke mindre enn 10 linseelementer med 6 asfæriske overflater og oppfyller Leicas ekstremt strenge kvalitetskrav. Takket være den nyutviklede teknologien med Intelligent Zoom har FT4 et zoomområde på opptil 9,3x. Få kameraer i klassen er mer lysfølsomme enn FT4, og kombinasjonen med avansert støyreduksjonsteknologi gjør at både inne- og kveldsbilder blir fullt tilfredsstillende. Videoopptak skjer i høyeste kvalitet i Full HD og AVCHD, men det mer PC-vennlige MP4-formatet er også et alternativ.

DMC-FT4 leveres i fargene svart, sølv, blå og oransje.

DMC-FT20

Ikke fullt så avansert, men vel så robust er det nye FT20. Et kamera som hele familien kan bruke overalt, året rundt – fra solfylte strender til vinterlige slalåmbakker. Og det gjør ingenting om kameraet havner i hendene på barna. Hvis noe kamera skulle tåle det, er det nettopp FT20. Vanntett ned til 5 meter, støtsikkert fra 1,5 meters høyde og beskyttet mot nordisk klima ned til -10 °C.

Den automatiske programvelgeren Intelligent Auto kombinert med effektiv optisk bildestabilisering gjør det latterlig enkelt å ta skikkelig flotte og skarpe bilder. FT20 har dessuten god 25 mm vidvinkeloptikk fra Leica og gjør videoopptak i MP4-format med HD-kvalitet (720p). Funksjonen LUMIX Image Uploader gjør det enkelt for familien å dele bilder på Facebook og videoklipp på YouTube.

DMC-FT20 leveres i fargene svart, rød, oransje og blå.

Kameraene vil være ute i butikkene i mars/april.

Prisen på kameraene foreligger ikke ennå.

For lån av testprodukter vennligst kontakt:

Text 100/Madigan
Eystein Hanssen
eystein@madigan.no

For høyoppløste bilder, logg inn på:

ftp: 94.247.168.181
User: press
Password: panasonic09

For nærmere opplysninger kan du kontakte:

Mac Berggren
Senior Nordic Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
mac.berggren@eu.panasonic.com

Hanna Sandler
Nordic Jr Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
hanna.sandler@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation er en av verdens førende produsenter av tekniske forbruker-, handels- og industriprodukter. Selskapet omsatte for i alt 79 milliarder EUR i løpet av siste regnskapsår. Hovedkontoret er basert i Osaka, Japan, og er blant annet børsnotert i Tokyo, Osaka, Nagoya og New York (NYSE).

Panasonic Nordic AB er et heleid datterselskap som har aktiviteter i Sverige, Norge, Danmark og Finland. I Norden omsetter Panasonic for over 2 milliarder NOK i året, og har mer enn 100 ansatte. I Norden markedsføres fortrinnsvis produktgruppene Audio/video, HiFi, kontorprodukter, telekommunikasjon, husholdningsapparater, batterier, profesjonelt broadcasting-utstyr, samt elektroniske komponenter. For mer informasjon om selskapet og varemerket Panasonic, besøk vår hjemmeside www.panasonic.no

Tags: