G6 innfrir skyhøye forventninger

Det er høye forventninger til Lumix DMC-G6. Dels handler det om etterfølgeren til fjorårets G5-modell, som har satt en ny standard for digitale speilreflekskameraer i sin klasse. Dels må man si at det utfordrer nye konkurrenter oppover i klassene, siden det er blitt oppgradert med den samme MOS-sensoren som proffmodellen GH3.

Når Panasonic nå lanserer sitt nye DSLM-systemkamera med modellbetegnelsen G6, er det med en lignende liste over funksjoner som da proffmodellen GH3 ble presentert. Dette handler selvsagt først og fremst om den skyhøye bildekvaliteten og evnen til å håndtere vanskelige lysforhold. Men det handler også om de praktiske og behagelige fordelene som den integrerte WiFi-teknologien gir.

Bildekvaliteten hviler trygt i samarbeidet mellom den høyfølsomme Live MOS-sensoren med 16 megapiksler og den nye versjonen av bildeprosessoren Venus Engine. Når lyset dempes ser man virkelig fordelene med dette samarbeidet. Takket være den høye følsomheten til sensoren, en ISO på opptil 25 600 (utvidet) og effektiv støyreduksjon hos bildeprosessoren, yter G6 sømløst og overbevisende – og resultatet er ytterst imponerende.

Blant de mer kritiske funksjonene er naturligvis også autofokus. G6 har både en Accurate AF og Low Light AF-modus som gjør at kameraet raskt og nøyaktig fanger opp og låser fokus på motiver i bevegelse, selv under dårlige lysforhold. Sekvenser på 7 bilder per sekund med full oppløsning gjør at kameraet alltid tar flotte bilder, selv ved raske bevegelser. Og kameraet er like imponerende når du filmer. Her får du knivskarp Full HD 1080/50p høyoppløst AVCHD Progressive og stereolyd, men G6 kan naturligvis også filme i MP4-format dersom man ønsker. For ekte entusiaster er det full manuell kontroll for video, Fokus Peaking og en 24p-modus for en mer filmisk følelse. Inngang for ekstern mikrofon er nok noe mange filmskapere setter pris på.

G6 er utstyrt med en ny elektronisk OLED-søker som ikke bare er lysere enn en standard LCD-søker, men som også gjengir bildene i søkeren mye raskere, har bedre synlighet ved utendørs fotografering i sterkt lys og bidrar til å øke batterilevetiden med sitt lave energiforbruk. Gjennom muligheten til å velge mellom den elektroniske søkeren og den høyoppløste og dreibare tretommers-skjermen har fotografen alltid optimale forhold for å overvåke og kontrollere bildene avhengig av situasjon. Touchkontroll-funksjonen gjør at man raskt kan fokusere på motivet – eller bakgrunnen – med en enkel berøring på skjermen, selv når OLED-søkeren er aktiv.

En god nyhet hos G6 er WiFi-kompatibiliteten, som gir en rekke praktiske og smarte fordeler. Med Panasonics Image-app installert, kan du fjernstyre eksponering, zoom osv. direkte fra din smarttelefon eller nettbrett. Du kan også få en automatisk overføring av bildene til en skjerm for å se f.eks. skarphet og komposisjon. Som medlem av «LUMIX CLUB» har du tilgang til en nettskytjeneste som du kan bruke til å lagre bilder som du ønsker å laste opp til Facebook, YouTube eller andre sosiale nettsteder.

DMC-G6 introduseres i butikkene i mai, og kommer til å bli solgt som et eget kamerahus, eller i et sett med en standard 14-42 mm, motorzoomen 14-42 mm PZ 14-42 mm og 45-150 mm eller den nye superzoomen, 14-140 mm. Prisene er ennå ikke fastsatt.

For høyoppløselige bilder, logg inn på:

User: press
Password: panasonic09

For lån av testprodukter vennligst kontakt:

Iteo Consulting AS
Madeleine Vehre Strangel
madeleine@iteo.no

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation er en av verdens førende produsenter av tekniske forbruker-, handels- og industriprodukter. Selskapet omsatte for i alt 79 milliarder EUR i løpet av siste regnskapsår. Hovedkontoret er basert i Osaka, Japan, og er blant annet børsnotert i Tokyo, Osaka, Nagoya og New York (NYSE).

Panasonic Nordic, Branch of Panasonic Marketing Europe GmbH har aktiviteter i Sverige, Norge, Danmark og Finland. I Norden omsetter Panasonic for over 2 milliarder NOK i året, og har mer enn 100 ansatte. I Norden markedsføres fortrinnsvis produktgruppene TV, Kameraer, Blu-ray, Hjemmekinoanlegg, HiFi, Luftvarmepumper, Kontorprodukter, Telekommunikasjon, Husholdningsapparater, Batterier, Profesjonelt broadcasting-utstyr samt elektroniske komponenter. For mer informasjon om selskapet og varemerket Panasonic, besøk vår hjemmeside www.panasonic.no

Tags: