Kompaktkamera med unike zoom-egenskaper

Siden 2002 har Panasonic lansert den optiske bildestabiliseringen MEGA O.I.S. i sine digitale stillbildekameraer med 12 ganger optisk zoom. Nå, tre år senere, blir selskapet det første i bransjen som introduserer samme innovative teknikk i kompakte digital stillbildekamereaer. Den nye serien inneholder totalt fem modeller og inngår i produktfamilien LUMIX, hvor den mest avanserte modellen, DMC-FZ5, har 12 ganger optisk zoom – akkurat som sin større forgjenger.

– Vi var først på markedet med 12 ganger optisk zoom og for den modellen var optisk bildestabilisering et must. Nå gir vi markedet samme zoom-egenskaper, men i en mer kompakt innpakning, sier Anders Jonsson, produktsjef i Panasonic Nordic AB. Å få skarpe fine bilder selv når man skjelver på hånden, er selvfølgelig et stort pluss. At det også er liten og smidig uten at det går utover ytelsen og funksjonene, gjør dette til et meget godt kamera, legger han til. Oppfyller kravene til avanserte brukere DMC-FZ5 er den mest avanserte modellen blant de nye medlemmene i LUMIX-familien. Det kompakte kameraet med tolv ganger optisk zoom og fem megapiklser er en videreutvikling av FZ3. Selskapets formål med modellen er å tilby amatørfotografen muligheten for avansert fotografering uten å ta skrittet opp til det profesjonelle utstyret. Modellen er utstyrt med en kraftig prosessor som tilbyr høy bildekvalitet og markedsledende ytelse når det for eksempel gjelder lukkertid. Den nye prosessoren gir ti prosent høyere bildeoppløsning enn tidligere modell. Den optiske zoom-muligheten i kombinasjon med den digitale (4 gangers forstørrelse) gir brukeren en maksimal forstørrelse av objektet på opp til 48 ganger. – Dette er kameraet for brukere med litt større krav og behov. Til tross for sin kompakte størrelse tilbyr zoomen unike muligheter for fotografering på store avstander, for eksempel ved sportsarrangementer, hvor man sitter eller står langt fra utøverne. Kameraets størrelse og bildestabiliseringsteknikken gjør at man ikke er så avhengig av et stativ for å slippe for utydelige bilder, som man ofte får hvis man tar bilder på avstand, avslutter Anders Jonsson. FZ5 er også utstyrt med en rad av nye funksjoner, sammenlignet med sine forgjengere. Kameraet kommer med ni forskjellige forhåndsinnstillinger for å håndtere alle typer fotograferingsbehov. En automatisert funksjon kontrollerer om bildet tas vertikalt eller horisontalt når brukeren stiller kameraet i visningsposisjon. Uansett om man ser bildene på kameraets LCD-display eller på TV via AV-kabel, så vises bildene i samme vinkel som de er tatt. I følge produsenten kan man ta ca. 300 bilder med batteriet. DMC-FZ5 er å få i butikkene fra første halvdel av mars. Anbefalt utsalgspris i butikk ligger på ca. 5 000 NOK For nærmere opplysninger kan du kontakte: Anders Jonsson, nordisk produktsjef for kameraer, Tlf. +46 86 80 26 57, E-post: anders.jonsson@eu.panasonic.com Helge Rose, Pressekontakt Norge, Tlf: + 47 6791 78 17, E-post: helge.rose@eu.panasonic.com, www.panasonic.no