Lumix utfordrer kreative og tekniske rammer med ”Changing Playgrounds”

De nyeste speilfrie kameraene viser at tiden er inne for å utfordre tradisjonell kamerateknikk på et høyt nivå. Parallelt med lanseringen av de nye modellene G5 og GH3, kjører Panasonic et annet prosjekt som viser vei for fremtidens fotografer - både kreativt og teknisk.

Siden Panasonic introduserte det speilfrie DSLM-konseptet (Digital Single Lens Mirrorless) 2008, har en revolusjon funnet sted i stillhet. I dag bruker stadig flere av de etablerte kameraprodusentene større ressurser på utvikling av speilfrie systemkameraer, men det hersker ingen tvil om at Lumix-kameraene fremdeles ligger ett skritt foran. Delvis takket være tilgangen på høykvalitetsoptikk, som ble utviklet i samarbeid med Leica. Men fremfor alt har man forbedret DSLM-teknologien til et nivå som i tillegg imponerer de mest kresne fagfolk.

"Changing Playgrounds" er et eksperiment der 3 etablerte fotografer får komme ut av sin profesjonelle boble og ta del i en helt ny side innenfor fotografering, med splitter nytt utstyr. Trioen vil møte på bildemessige utfordringer, så langt vekk fra deres hverdag som overhodet mulig, og samtidig vil de få teste en ny generasjon kamerateknologi i form av Lumix G5. Til dette medfølger en kameraveske som blant annet er fylt med de nyeste lyssterke X-zoomobjektivene.

Den franske kvinnen Mel Karch er en motefotograf. Hverdagen hennes består av fotoopptak i studio med et eget hjelpeteam og oppdrag i New York, Paris og London. Nå får hun i stedet Islands øde områder å bryne seg på, med kun en G5 i hånden. Det går bedre å jobbe med et kamera som er enkelt å håndtere og lett når hun begir seg ut i villmarken. Lumix G-optikken er også kjent for sin lave vekt og kompakte størrelse. Dette betyr at Mel kan ha med seg et komplett oppsett bilder for alle situasjoner – fra spennende nærbilder til panoramabilder av Islands store isbreer.

Engelskmannen Andy Barter er verdenskjent for sine stilleben og fine komposisjoner. Hans ultimate belyste studio i London har produsert high-end bilder for store kunder som Vogue og Elle Decoration. Nå byttes studioet ut med Istanbuls kaotiske sentrum. Fra et kontrollert miljø til livlige gater, spekket med bevegelse og atmosfære. Her vil Andy få nytte av G5s lynraske og supernøyaktige autofokussystem og dets dreibare 3-tommers skjerm. Lysstyrken på ISO 12 800 gjør det mulig å fange det tyrkiske folkelivet både dag og natt.

Trioen blir komplett med den tyske stilfotografen Christian Stoll, som har blitt kjent ved å fotografere arkitektur, industriscener og bybilder fra ulike, dristige perspektiver. Nå får han i oppdrag å reise til Sør-Italia for å avbilde befolkningen der, og forsøke å fange den sicilianske sjelen. Christian vil utstyre sin G5 med de nyeste Lumix G-objektivene, og utnytte disse for å fange opp små detaljer og vakre nyanser.

Alle som liker å utfordre etablerte rammer og teste ut ny teknologi, kan kontinuerlig følge resultatet av fotoeksperimentet "Changing Playgrounds"www.panasonic.no/lumixg5.

Les mer om våre prosjektfotografer her:

Mel Karch http://www.melkarch.com/

Andy Barter http://www.andybarter.com

Christian Stoll http://www.christian-stoll.com/website/about.php

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Mac Berggren
Senior Nordic Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
mac.berggren@eu.panasonic.com

For høyoppløste bilder logg inn på:

User: press

Password: panasonic09

Panasonic Corporation er en av verdens førende produsenter av tekniske forbruker-, handels- og industriprodukter. Selskapet omsatte for i alt 79 milliarder EUR i løpet av siste regnskapsår. Hovedkontoret er basert i Osaka, Japan, og er blant annet børsnotert i Tokyo, Osaka, Nagoya og New York (NYSE).

Panasonic Nordic, Branch of Panasonic Marketing Europe GmbH har aktiviteter i Sverige, Norge, Danmark og Finland. I Norden omsetter Panasonic for over 2 milliarder NOK i året, og har mer enn 100 ansatte. I Norden markedsføres fortrinnsvis produktgruppene TV, Kameraer, Blu-ray, Hjemmekinoanlegg, HiFi, Luftvarmepumper, Kontorprodukter, Telekommunikasjon, Husholdningsapparater, Batterier, Profesjonelt broadcasting-utstyr samt elektroniske komponenter. For mer informasjon om selskapet og varemerket Panasonic, besøk vår hjemmeside www.panasonic.no