• Panasonic Nordic/

Panasonic introduserer AG-AF101A-serien med Micro 4/3” sensor med progressivt opptak i full HD og 10 biters 4:2:2-livestreaming via SDI-terminal

Ny kameraopptaker fra den profesjonelle a vccam-serien. Panasonic slipper i november 2012 den nye AG-AF101A-serien av kameraopptakere med minnekort.

AG-AF101A-serien er en profesjonelt kameraopptaker i HD-kvalitet med Micro 4/3” feste for utskiftbar optikk. På samme måte som for vanlige modeller i AG-AF101-serien, kan AG-AF101A-serien bruke en lang rekke objektiver*, inkludert Micro 4/3”-kompatible DSLR-objektiv (Digital Single Lens Reflex) og filmobjektiv med et stativfeste. AG-AF101A-serien har også tokanals XLR-lydterminaler for lydopptak og flere funksjoner for profesjonelle behov.

I tillegg til PH-modus med profesjonell kvalitet (gjennomsnittlig cirka 21 Mbit/s, maks. 24 Mbit/s), samsvarer AG-AF101A-serien med standarden AVCHD ver. 2.0 (AVCHD Progressive) i den nye PS-modusen (gjennomsnittlig ca. 25 Mbit/s, maks. 28 Mbit/s) for opptak, avspilling og kopiering av (kun via HDMI) progressive bilder i full-HD (1080/59.94p, 1080/50p). PS-/PH-modusene støtter ukomprimerte opptak med tokanals lydopptak med 16 biters LPCM.

AG-AF101A-serien kan på en ny måte sende ut HD-signaler i 10-biters 4:2:2-kvalitet via kameraets SDI-terminal til eksterne enheter som P2-opptakeren AG-HPD24, som er kompatibel med 10-biters høykvalitets innspilling via SDI. P2-opptakeren synkroniserer også Start/Stop for innspilling med AG-AF101A-seriens REC Start/Stop.

AG-AF101A-serien er utstyrt med funksjonen for utvidet fokusstøtte, som forstørrer midten av det viste bildet, samt sikkerhetssonemerker for 2.39:1 (cinemascope-format).

AG-AF101A-serien vises frem på utstillingen International Broadcast Equipment Exhibition 2012 "Inter BEE 2012", som finner sted ved Makuhari Messe i Chiba i Japan fra onsdag 14. november til fredag 16. november.

Bilder knyttet til denne pressemeldingen finnes her: https://picasaweb.google.com/115716177178391834483/PanasonicAGAF101ABroadcastCameraRecorder?authuser=0&feat=directlink

*Panasonic garanterer ikke kompatibiliteten eller ytelsen til objektiv som kan festes til AG-AF101A-serien. Bruk et støttesystem når du fester et objektiv som veier mer enn 1 kg.

Pressekontakt:
Thor-Ivar Guldberg
thor-ivar.guldberg@justpr.no
Tel: +47 95844091

Om Panasonic System Communications Company Europe (PSCEU)

PSCEU er den europeiske grenen av Panasonic Systems Communications Company, Panasonics globale B2B-avdeling. Målet for PSCEU er å forbedre arbeidslivet for profesjonelle spesialister og øke effektiviteten og ytelsen til organisasjonene deres. Vi hjelper virksomheter med å innhente, behandle og videreformidle alle typer informasjon: bilde-, stemme- og tekstdata. Produktene omfatter PBX-telefonsentraler, dokumentskrivere, profesjonelle kameraer, projektorer, store visuelle displays/skjermer og robuste, bærbare PC-er. Med rundt 500 ansatte, ekspertise innen teknisk design, global kapasitet innen prosjektledelse og et stort nettverk av europeiske partnere tilbyr PSCEU uovertruffen kompetanse på sine markeder.

Det nye PSCEU består av fire forretningsområder:

- Communication Solutions omfatter profesjonelle skannere, flerfunksjonelle skrivere, telefonisystemer og videokonferansesystemer i HD.

- Visual System Solutions omfatter projektorer, interaktive tavler, presentasjonshjelpemidler og skjermer. Panasonic har en markedsandel på 28 % av det europeiske markedet for  projektorer.

- Professional Camera Solutions omfatter profesjonell audiovisuell s­ikkerhetsteknologi samt teknologi til industriell medisinsk teknologi (IMV). Panasonic er en av de to ledende profesjonelle kameraleverandørene i Europa.

- Computer Product Solutions omfatter Toughbook-serien med robuste notebook-enheter, Toughpad-serien med nettbrettenheter for profesjonell bruk og elektroniske betalingssystemer (EPOS). Panasonic Toughbook hadde en markedsandel på 65,8 % av det europeiske markedet for robuste notebook-enheter i 2011 (VDC, mars 2012).

Panasonic Corporation er blant verdens ledende virksomheter innenfor utvikling og produksjon av elektroniske produkter som dekker et bredt spekter av forbruker-, forretnings- og industribehov. Selskapet er basert i Osaka i Japan og hadde en nettoomsetning på 7,85 billioner yen (71,4 milliarder euro) i regnskapsåret som ble avsluttet den 31. mars 2012. Selskapet er børsnotert i Tokyo, Osaka, Nagoya og New York (NYSE:PC). For mer informasjon om selskapet og merkevaren Panasonic, besøk selskapets webområde på http://panasonic.net/