Panasonic lanserer adapter for HD-PLC Ethernet i Norden

Gir overføringshastigheter opptil 190 Mbps via det eksisterende strømnettet.

Panasonic Communications Co., Ltd (PCC), et datterselskap av Matsushita Electric Industrial Co., Ltd, lanserer i løpet av januar en nettverksadapter som bygger på ny teknologi for datakommunikasjon over strømnettet, HD-PLC Ethernet.
Den første modellen ut heter BL-PA100KTCE, og inneholder en startpakke med 2 enheter.

Med BL-PA100 kan man koble seg til for eksempel Internett hvor som helst hjemme gjennom simpelthen å plugge enheten i ett av husets strømuttak.
En superenkel løsning for hjemmenettverket, uten kabelfloker.
BL-PA100 ethernet adaptor er tilgjengelig i de nordiske landene fra og med
15. januar 2007, og tar i bruk HD-PLC-teknologi med hastigheter opptil 190 Mbps (via physical layer).
Dette gir stabil og sikker kommunikasjon, som fungerer i samspill med øvrige elektriske apparater i hjemmet.

Med det svært økende antallet internettoppkoblinger i norske hjem de siste årene er det i dag et stort behov for enklere installasjon av nettverk og nettverkskomponenter, med like høy grad av sikkerhet. Den nye kompakte adapteren fra Panasonic er ikke større enn 121x40x70 mm, og gir en enkel løsning på dette problemet.

BL-PA100 tar i bruk det eksisterende strømnettet, noe som innebærer at det ikke trengs ekstra kabler mellom rommene for å opprette et sikkert lokalt nettverk.
Til forskjell fra trådløse nett gir HD-PLC en stabil og solid løsning, som sømløst transporterer store mengder data, for eksempel HD-video (high definition) og streaming av musikk.
Med kryptering på 128 biter gir BL-PA100 samme nivå av sikkerhet som de fleste nettbanker og nettbutikker.

BL-PA100KTCE inneholder 2 ferdig konfigurerte enheter, der den ene brukes som hovedenhet og den andre som terminal.
Det er så enkelt at i prinsippet hvem som helst kan starte opp et sikkert nettverk uten å ta i bruk PC.
Sett hovedenheten i en veggkontakt, og koble til bredbåndsruteren/modemet. Koble deretter terminaladapteren til et strømuttak i det rommet du vil koble deg opp.
En PC eller andre nettverksklienter, som for eksempel IP-kameraer fra Panasonic, kan deretter kobles til Ethernet-porten på terminaladapteren.
Alle nettverksklienter kan nå bruke Internett, i tillegg til å kommunisere med hverandre.

Det er også enkelt å legge til flere terminaladaptere. Sett en ekstra terminaladapter i samme strømuttak som hovedenheten, og trykk på Setup-knappen til begge enhetene samtidig for å registrere den. Når enheten er registrert, kan adapteren kobles til strømuttak hvor som helst i huset. Klientene kan også kobles til en hvilken som helst terminaladapter i huset for å kommunisere på nettverket.
Systemet har en kapasitet på totalt 15 terminaladaptere. Cirkapris inkl.
moms er 1495,- NOK for BL-PA100KTCE, og 795,- NOK for BL-PA100CE (ekstra enhet).