Panasonic lanserer projektor med kinokvalitet

Panasonic lanserer projektor med kinokvalitet Panasonic lanserer nå sin etterlengtede PT-AE500 med en bildekvalitet og filmopplevelse som kan konkurrere med den du får på kino. Hjemmekinoprojektoren har flere tekniske nyheter som høyoppløselig widescreen-LCD, integrerte kretser med kinokvalitet, full 10-biters digital signalbehandling og gammakorreksjon, samt en ny teknikk som gir jevnere bilde. Mange av disse nyvinningene er et resultat av Panasonics egen forskning og utvikling, blant annet ved Panasonics Hollywood- laboratorium i California. Der deltok Hollywoods beste skannerteknikere og lyssettere i prosessen med å skape en så nøyaktig fargegjengivelse som overhodet mulig. Hemmeligheten bak det utrolig skarpe og detaljrike bildet til PT-AE500 er en høyoppløselig widescreen-LCD (1280 x 720 bildepunkter). RGB- strukturen med tre lag danner til sammen ca. 2,76 millioner bildepunkter. Dette gir et fantastisk kildetro bilde med god oppløsning, med signaler av høy kvalitet fra videokilder som høyoppløselige digitale TV-sendinger via satellitt eller bakkenett. Et nytt optisk system som er spesialutviklet for høyoppløselige LCD-skjermer gir en lysstyrke på 850 lumen og et kontrastforhold på 1300:1. - PT-AE500 er en usedvanlig høyoppløselig projektor som kan produsere et 100" 16:9-bilde på relativt kort avstand, nemlig ca. 3 meter, forteller display-produktsjef Dag Lundin i Panasonic Nordic AB. - Vår nyutviklede bildebehandlingskrets som har fått navnet Cinema Works, bygger på samme teknikk som benyttes i de aller beste profesjonelle projektorene. Den gir en ytelse og bildekvalitet som gir kundene skikkelig kinofølelse hjemme i stuen. I tillegg til de avanserte bildekretsene, har PT-AE500 en ny vifte med doble blader som gjør den meget stillegående (27 dB*) samtidig med at også lekkasjen av lys reduseres. Projektoren er utstyrt med HDCP- kompatibel DVI-inngang som tar imot digitale signaler direkte fra DVD og andre digitale kilder. Komponentvideoinngang yter bilder fra DVD- spillere med progressiv skanning full rettferdighet, mens PC-inngangen kan brukes til å kople til videospillkonsoller og datamaskiner. PT-AE500 har også innganger for komposittvideo og S-video. Triggerterminalen gjør det mulig å kontrollere strømstyrte duker og lerreter ved bare å slå projektoren på og av. Andre funksjoner: ·Vertikal og horisontal keystonekorreksjon kompenserer for projeksjonsfeil. ·Smooth Screen-teknikk reduserer den såkalte "screen door"-effekten - de svarte linjene mellom pikslene som forstyrrer bildeopplevelsen på mange LCD-projektorer beregnet på hjemmekinobruk. ·2058 bildekvalitetsinnstillinger for kontrast, lysstyrke og gammanivåer, fordelt på seks bildeposisjoner. ·Intelligent system som automatisk og i sanntid justerer lysstyrken på lampen optimalt for å tilsvare bildets egenskaper. ·Progressiv skanning 3/2 pulldown påviser automatisk når det innkommende signalet stammer fra filmet materiale, og velger optimal metode for progressiv bildebehandling for å sikre en gjengivelse som er tro mot originalen. ·Mål: 28 cm (B) x 8,5 cm (H) x 27 cm (D). Vekt: 2,9 kg. Ca-pris inkl. mva: 16 000 NOK. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=34825 Kontakt for ytterligere opplysninger: Helge Rose Tlf.: 67 91 78 00, E- postadresse: helge.rose@eu.panasonic.com ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/13/20040213BIT00750/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/13/20040213BIT00750/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/13/20040213BIT00750/bild.html Bilde