PANASONIC LANSERER SIN MEST AVANSERTE GSM-TELEFON - SMARTTELEFONEN X700

PANASONIC LANSERER SIN MEST AVANSERTE GSM-TELEFON - SMARTTELEFONEN X700 3GSM World Congress, 24. februar 2004 - Panasonic Mobile Communications Co., Ltd. introduserer sin toppmodell blant mobiltelefoner 2004 - smarttelefonen X700. Denne kompakte digitale kameratelefonen med video støtter miniSD-kort og kan skilte med Panasonics stilige kamskjell- design. X700 benytter Symbian Operating System basert på åpne standarder og Series 60-plattform. Selges i Europa fra høsten 2004. Jim Marion, direktør i Panasonics Wireless Design Center i USA og ansvarlig for utviklingen av X700, sier: "X700 vil appellere til det økende antall brukerne som ønsker en kompakt og stilig mobiltelefon som kan brukes både i jobbsammenheng og privat. X700 støtter miniSD-kort og Symbian operativsystem, og telefonen lar brukerne vise og redigere presentasjoner og dokumenter som siden kan koples til annet AV-utstyr. Dessuten har X700 digitalkamera, video, e-post og MMS-funksjon, noe som gjør denne modellen til en av de teknisk sett mest avanserte mobiltelefonene på markedet." Applikasjoner over alt X700 har en rekke forhåndsinstallerte applikasjoner. Brukere kan vise og redigere Microsoft Word-, Excel- og PowerPoint-dokumenter på telefonen. MiniSD-kortet tilbyr ekstra minne for å lagre disse filene, og ved hjelp av miniSD-adapteren er det enkelt å kople til annet AV-utstyr fra Panasonic. Og bildebehandlingsprogrammet som følger med gjør brukerne i stand til å redigere bildene tatt med telefonens avanserte kamera. Ved hjelp av Java-kapasiteten kan brukeren laste ned ytterligere applikasjoner, polyfone ringetoner og spill. Avansert teknikk X700 er den første telefonen fra Panasonic som bruker Symbian operativsystem og Series 60-plattformen, som i stadig større grad sørger for avanserte mobiltjenester til massemarkedet. X700 er også en av de første kamskjells-telefonene som tilbyr utvendig fargedisplay og nummervisning med bilde. Symbian og Series 60 bruker åpne standarder for global nettverksfunksjon med mobile nettverk, applikasjoner og tjenester. "Det kompakte formatet og de avanserte funksjonene til X700 gjør den til en av de mest tiltalende trippelbåndstelefonene for både privat og yrkesmessig bruk," sa Morgan Gillis, Executive Vice President of Sales i Symbian. "Panasonics ekspertise innenfor miniatyriseringen av forbrukerelektronikk har ført til at både størrelsen og vekten er sterkt redusert i Symbian-telefonen - et av de teknisk sett mest avanserte mobilproduktene på markedet." "Series 60-plattformen er først og fremst orientert mot to faktorer som er avgjørende for å oppnå suksess med avanserte mobile enheter: produktdifferensiering og underliggende programkompatibilitet. X700 fra Panasonic er en imponerende enhet som fullt ut bruker kapasiteten til Series 60", sier Pertti Korhonen, Chief Technology Officer i Nokia. Perfekt bilde Brukerne vil sette pris på klarere bilder med telefonens innebygde VGA digitalkamera, fotolys og TFT-skjerm med 65 536 farger. Med telefonens redigeringskapasitet kan bildekvaliteten gjøres enda bedre, og med miniSD-kortet er det ingen sak å lagre disse filene. X700 har også en ny og spennende funksjon for filming, nedlasting og avspilling av video. Elegant teknikk Ved siden av å være en av markedets mest avanserte GSM-telefoner er X700 en av de minste og letteste smarttelefonene. Det lekre kamskjell- formatet med utvendig fargedisplay vil appellere til dem som bruker telefonen både på jobben og privat. Enkel kommunikasjon X700 støtter MMS, e-post og Bluetooth®, slik at brukeren kan sende bilder og dokumenter til en PC- eller MMS-aktivert telefon. Bluetooth®- funksjonen gjør det også mulig å kommunisere trådløst via et Bluetooth® handsfree-headset og med fjerntilkopling via en bærbar datamaskin1. I tillegg medfører trippelbåndsfunksjonen at brukerne kan utnytte telefonens funksjoner og tjenester også når de er for eksempel i USA. X700 har også et av de første talegjenkjenningssystemene som er uavhengig av taler. Dermed er det mulig å ringe opp numre fra telefonboken og kontrollere noen av telefonens funksjoner uten å måtte trene den opp først. * 23. februar 2004 Oversikt over Panasonic X700 MiniSD-kort Symbian operativsystem Series 60-plattform Videofunksjon 65 536 fargers TFT-skjerm og utvendig fargedisplay Innebygd digitalkamera med fotolys MMS Bluetooth® E-post Polyfone ringetoner Kamskjell-format Java MIDP 2.0 WAP 2.0 nettleser Trippelbånd GPRS Class 10 Talegjenkjenning Infrarød USB Kontakt for ytterligere opplysninger: Stian Eriksen Tlf.: 67 91 78 00, E- postadresse: stian.eriksen@eu.panasonic.com _______________________________ 1 Avhengig av om disse enhetene støtter Bluetooth® ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/25/20040225BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/25/20040225BIT00100/wkr0002.pdf