Panasonic lanserer sitt første systemkamera

Panasonic slipper nå sitt første SLR-kamera med utskiftbar optikk og tar dermed skrittet inn på markedet for digitale systemkameraer. I Lumix L1 kombineres det nyeste innenfor digital teknikk med den mest avanserte fototeknikken.

Lumix L1 er Panasonics svar på den stadig økende interessen for foto og det voksende markedet for systemkameraer. L1 bygger på den nye kamerastandarden 4:3 som flere og flere produsenter velger å tilslutte seg til. L1 leveres med optikk fra Leica (LEICA D VARIO-ELMARIT) og har en oppløsning på 7,5 megapiksler. Optikken har også bildestabilisator som er utviklet spesielt for digital fotografering. Dermed kan uskarphet på grunn av skjelving minimeres. – Det som er veldig positivt for brukerne er at de kan bruke objektiver fra mange andre merker på L1-kameraet. Neste år kommer også Leica med flere objektiver som passer til kameraet, sier Anders Jonsson, nordisk produktsjef for kameraer hos Panasonic. Kameraets design er klassisk systemkamera, men i huset av magnesiumlegering skjuler den mest avanserte digitalteknikken seg. Kameraet har en så kalt live image-sensor, noe som betyr at man på LCD-skjermen ser nøyaktig samme bilde som sensoren i kameraet ”ser”. Med live image-sensoren kan bildet komponeres på en enklere måte og med større presisjon. En annen finesse er den såkalte anti-dust-funksjonen som fjerner støv og andre partikler fra CCD-sensoren. Det er et vanlig problem blant digitale systemkameraer. Den som bruker L1 får også full kontroll over eksponeringen takket være lukkertidsinnstillingen på kameraets overside i kombinasjon med blenderåpningen på objektivet, 14-50 mm/F2.8-3.5. Lenke til høyoppløst bilde av Lumix L1: http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/1108618_l13/index.html?itemID=1118207

Om oss

Panasonic Corporation er verdensleder innen utvikling og produksjon av elektroniske produkter til forbruker-, bedrifts- og industrimarkedet. Selskapet, med hovedkontor i Osaka i Japan, hadde en samlet nettoomsetning på 7,85 billioner yen (71,4 milliarder euro) i regnskapsåret som ble avsluttet 31. mars 2012. Selskapets aksjer er notert på børsene i Tokyo, Osaka, Nagoya og New York (NYSE:PC). Panasonic Nordic driver virksomhet i Sverige, Norge, Danmark og Finland, har en årlig omsetning på over 2 milliarder er SEK og rundt 100 medarbeidere. I Norden markedsføres hovedsakelig produktgruppene audio/video, HiFi, kontorprodukter, telekommunikasjon, varmepumper, husholdningsprodukter, batterier, profesjonelt kringkastingsutstyr og elektriske komponenter. Du finner flere opplysninger om selskapet og varemerket Panasonic på vårt nettsted www.panasonic.no