Panasonic støtter TV med høy oppløsning under OL i Athen 2004

Panasonic støtter TV med høy oppløsning under OL i Athen 2004 Athen, 13 august 2004 - Teknisk sett rykker OL i Athen 2004 en generasjon frem med den økte bruken av TV med høy oppløsning (HD). Dette formatet har mye høyere oppløsning enn SD TV ( TV med standardoppløsning) og viser fantastiske bilder i nesten 3D-kvalitet. HDTV er allerede populært i land som Australia, Kina, Sør-Korea og USA. Europa har vært mer langsom med hensyn til HDTV, men tegn tyder på at også her er det økt interesse for HDTV, med salg av HD-kompatible TV-er og DVD-er. En rekke TV-stasjoner planlegger å overføre og ta opp dekningen av OL i Athen i HD-format. Panasonic spiller en nøkkelrolle i levering av utstyret som er nødvendig for at TV-stasjoner skal kunne gå over til HD. Vertsstasjonen ved OL i Athen 2004, Athens Olympic Broadcasting (AOB), som valgte Panasonic DVCPRO 50 som det offisielle filmformatet og som benytter et stort antall Panasonic videospillere, videokameraer og monitorer, benytter også Panasonics allsidige HD-videospiller AJ-HD1200A, som kan behandle både HD- og SD-signaler. Andre TV-stasjoner som allerede har kjøpt deres egne HD-produkter, for eksempel Panasonics DVCPROHD-videokameraer, vil bruke dette utstyret i Athen til å ta opp, redigere og overføre tilleggsmateriale for sitt lokale publikum. Mens verdens toppidrettsfolk utfordrer sine egne grenser under OL, gjør Panasonic det samme innen lyd- og bildeutstyr på den teknologiske arena. De olympiske leker gir en unik mulighet til å presentere Panasonics teknologi, en teknologi som gjør det mulig for folk over hele verden å oppleve drama og spenning fra de viktigste globale sportsbegivenhetene. Media Contact: Brendon Gore Tel: +44 (0)208 899 2217 Email: Brendon.Gore@matsushita-europe.com Helge Rose Tel: +47 (0)67917817 Email: Helge.Rose@eu.panasonic.com Matsushita Electric Industrial Co., Ltd., best known for its Panasonic brand name, is a worldwide leader in audio visual equipment. Based in Osaka, Japan, the company recorded consolidated sales of US$71.92 billion for the fiscal year ended March 31, 2004. Matsushita's shares are listed on the Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:MC), Euronext Amsterdam and Frankfurt stock exchanges. For more information on Panasonic's audio visual equipment and the Olympics visit our website at http://panasonic.co.jp/olympic/. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no