Panasonic vinner EISA-prisene for årets beste DV-videokamera i Europa og årets beste videoprojektor i Europa Panasonic NV-GS400 har vunnet EISAs pris for årets beste DV-videokamera i Europa for året 2004/2005. Dette ble offentliggjort tirsdag 17. august - og det er sjette gang Panasonic vinner prisen for årets beste videokamera. EISA (the European Imaging and Sound Association) er en prestisjetung organisasjon for 50 magasiner for lyd, mobil elektronikk, video og foto fra 20 land over hele Europa. "Panasonic NV-GS400 veier mindre enn 700 g og er det første videokameraet med 3 CCD-brikker - 1 megapiksel hver - noe som gir en glimrende bildekvalitet i 16:9-formatet, særlig ved bruk av hele videorammen, kombinert med pro Cinema-modusen med progressive 25p-opptak." Dommerne sier videre i sin kommentar: "Dette 3 CCD-videokameraet har en kraftig Leica Dicomer 12x-zoomlinse (tilsvarer 37,6-451 mm), med optisk bildestabilisator og stereomikrofon av høy kvalitet. NV-GS400 er også et effektivt digitalt stillbildekamera med elektronisk blitz, og det kan lagre bilder på 4 megapiksler på et Secure Digital- eller Multimedia-kort." Panasonic har også hatt suksess for første gang i videoprojektorkategorien med Panasonic PT-AE500E, som panelet for hjemmekinoer kåret som årets beste videoprojektor i Europa. "Med PT-AE500E har Panasonic konstruert en dedikert videoprojektor som til en rimelig pris oppfyller profesjonelle krav når det gjelder bildeoppløsning, kontrastforhold og fargekvalitet," sier EISAs dommere. "Et komplett utvalg av analoge inngangsmuligheter kombineres med en digital DVI-D/HDCP-tilkobling slik at den kan ta imot signaler på opptil 720p, og med kompresjon på 1,080i." I følge EISAs paneler for video og hjemmekino har "projektoren alle funksjonene du vanligvis forventer, inklusive modus for lav lyd, men bildekvaliteten har førsteprioritet". Media Contact: Helge Rose Tel: +47 (0)67917817 Email: Helge.Rose@eu.panasonic.com Camilla Skörd Tel: +46 (0) 8 680 2652 Email: Camilla.skord@eu.panasonic.com EISA-prisene EISA-prisene presenteres hvert år som en anerkjennelse til nye produkter som kombinerer den mest avanserte teknologien, nyttige funksjoner, design, ergonomi og valuta for pengene. Panasonic- og Technics-produktene har gjort det godt ved tildeling av EISA-prisene og har fått ikke mindre enn 23 priser siden 1992. EISAs paneler for video og hjemmekinolyd er satt sammen av sjefredaktører og tekniske redaktører i større magasiner for foto, video, lyd, hjemmekino og mobil elektronikk fra opptil 20 europeiske land, inklusive: Alt om Foto & Video (Danmark), Alta Fidelidad (Spania), Audio (Portugal), Audio (Polen), Audio Review (Italia), Digital Video Home Theatre (Italia), DVD & Hjemmekino (Norge) Heimkino (Tyskland), High Fidelity (Danmark), HiFi News (UK), HiFi Video home Cinema (Frankrike), Kameralehti (Finland), Ljud & Bild (Sverige), Media Totaal (Nederland), Media Expert (Sveits), Mix Life Video (Polen), ITM Prakitker MM&E (Østerrike), Prestige Audio Video (Frankrike), Sound Vision (Hellas), Stereo & Video (Tsjekkia), Stereo & Video (Russland), Sztereo (Ungarn), Video Popular (Spania), Stereo (Tyskland) and Digital Vision (Hellas). About Panasonic Matsushita Electric Industrial Co., Ltd., best known for its Panasonic brand name, is a worldwide leader in the development and manufacture of electronic products for a wide range of consumer, business, and industrial needs. Based in Osaka, Japan, the company recorded consolidated sales of US$71.92 billion for the fiscal year ended March 31, 2004. Matsushita's shares are listed on the Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:MC), Euronext Amsterdam and Frankfurt stock exchanges. For more information on the company and its Panasonic brand, visit the Matsushita website at http://www.panasonic.co.jp/global/ ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/20/20040820BIT20280/bild.html Bilde