Uklare familieminner – en saga blott

Elektronikkselskapet Panasonic presentere til våren bransjens første serie med kompakte digitalkameraer utstyrt med optisk bildestabilisering, (MEGA O.I.S.). Siden 2002 har selskapet lansert bildestabiliseringsteknikk i sine digitale stillbildekameraer med 12 ganger optisk zoom. Denne teknikken er nå så etterspurt at den også introduseres i de mindre, kompakte kameramodellene.

Den nye kameraserien er en del av produktfamilien LUMIX, som inneholder modeller for alle målgrupper. Alt fra den uerfarne fotografen med enklere behov, til brukere som krever mer sofistikert teknikk. – Å få skarpe og tydelige bilder selv når kameraet skjelver, er selvfølgelig et stort pluss. Ofte oppstår fotogene scener tilfeldig eller under følelsesladede situasjoner og bildet skal tas raskt. Da er det lett for at man er skjelven på hånden og resultatet blir et utydelig fotominne, sier Anders Jansson, produktsjef i Panasonic Nordic AB. Ved fotografering i miljøer med lav belysning er det lett for at bildene blir utydelige fordi lukketiden er lang. Optisk bildestabilisering (MEGA O.I.S.) bidrar til skarpere bilder selv ved slike forhold. God men enkel Først ute i LUMIX-familien er DMC-LS1, et kompakt kamera med tre ganger optisk zoom og fire megapiksler. Hvis minnekortet er stort nok, kan man med dette kameraet ta bildeserier med en hastighet på opp til fire bilder med høyeste oppløsning per sekund. – Dette er en enkel og veldig brukervennlig modell. Det er det perfekte kameraet å begynne med for den uerfarne bruker, sier Anders Jonsson. Familiekamera Mellommodellene i LUMIX-familien er DMC-LZ1 og DMC LZ2, to kompaktkameraer med seks ganger optisk zoom og fire (LZ1) og fem (LZ2) megapiksler. Hvis minnekortet er stort nok, kan man med dette kameraet ta bildeserier med en hastighet på opp til tre (LZ2) og fire (LZ1) bilder med høyeste oppløsning per sekund. – Dette er de perfekte familiemodellene som vil dokumentere ferier og høytider med bilder av meget høy kvalitet. De er kompakte og lette å ta med i alle situasjoner, sier Anders Jonsson. Ny prosessor gir lavere energiforbruk og høyere bildekvalitet Alle modeller bruker to vanlige alkaliske AA-batterier, noe som gjør det enkelt å få fatt i nye batterier stort sett over alt. Kameraene er utstyrt med den energieffektive prosessoren Venus Engine Plus, og 2-tommers LCD-display. Prosessoren senker energiforbruket med ca. 50 % samtidig som den gir en høyere bildekvalitet i forhold til tidligere modeller. Alle kameraene er utstyrt med et internminne på 14 megabyte, noe som gjør at brukeren kan bruke kameraet, ev. lagre bilder i det, selv uten minnekort. – Det er for eksempel ikke nødvendig å finne en spesialforretning for å kjøpe batterier. Samtidig er de kompakte og lette til å ta med i alle situasjoner. Med det innebygde minnet kan du lagre dine favorittbilder i kameraet og på den måten alltid ha dem med deg, avslutter Anders Jonsson. For nærmere opplysninger kan du kontakte: Anders Jonsson, nordisk produktsjef for kameraer, Tlf. +46 86 80 26 57, E-post: anders.jonsson@eu.panasonic.com Helge Rose, Pressekontakt Norge, Tlf: + 47 6791 78 17, E-post: helge.rose@eu.panasonic.com, www.panasonic.no