Videokameraer med stødig grep og solid chassis

Det er laget for å tåle tøffe tak, har ingenting imot støv og smuss og filmer like bra i regn som i solskinn. Det tar gjerne opptak tre meter under vann og viser resultatet i glimrende Full HD-video. Nye HX-WA20 fra Panasonic er det siste i rekken av videokameraer med pistolgrep, og omfatter også en vanntett topputgave i en serie med tre nye modeller som blir lansert i løpet av våren.

Nye HX-WA20 er oppfølgeren til det populære WA10, noe som både synes og kjennes. Men det er mer enn bare en ansiktsløftning som skiller WA20 fra tidligere modeller. Et praktisk og kjærkomment eksempel på dette er større knapper som gjør det enklere å betjene kameraet, for eksempel når du har på deg hansker.

Bildekvaliteten har tatt et stort steg forover. Både bildesensor og bildeprosessor er oppgradert, og videokameraet håndterer dårligere lysforhold langt bedre enn tidligere. Stillbilder blir lagret med en oppløsning på 16 megapiksler, og ved filming av en vakker solnedgang fanger kameraet samtlige nyanser i knivskarp Full HD-oppløsning (1920 x 1080).

WA20 leveres med bedre optikk og en vidvinkel på hele 28 mm, mens den optiske zoomen på 5x er supplert med Panasonics velutprøvde Intelligent Zoom, som går ut på å øke effekten av den optiske zoomen ved å krympe den effektive flaten på bildesensoren. Resultatet viser seg i form av et kraftig zoomområde på opptil 15x med en nærmest perfekt oppløsning.

Bildestabilisatoren, som tidligere bygde på et system med to aksler, er erstattet med det nye Active E.I.S-systemet. Dette har fire aksler med større kapasitet til å kompensere for risting, noe som gir store fordeler når du filmer sportsaktiviteter, barn, husdyr og andre motiver som omfatter fysisk aktivitet.

Funksjonaliteten øker ytterligere noen hakk ved at WA20 er utstyrt med en rekke nye finesser. For eksempel Super Slow Motion-funksjonen som kan ta opptil 480 bps i en sekvens på opptil 15 sekunder – effektivt for detaljstudier av raske bevegelser som for eksempel et stup eller et golfslag. Andre finesser er HDR- og Panorama-foto.

Video i MP4-format gjør det enklere å laste opp filmer på nettet, og iFrame hjelper til med å flytte videoklippene over til kompatible redigeringsprogrammer. Programvaren HD Writer VE2.0 som følger med, er kompatibel med både YouTube og Facebook.

De enklere søskenmodellene har også mange av toppmodellens funksjoner. HX-WA2 har 14 megapiksler stillbildefoto, 41 mm vidvinkel og en ikke fullt så følsom sensor, men er for øvrig en velutrustet modell som takler de fleste av de samme utfordringene som WA20. HX-DC2 har alle fordeler med det raske og effektive pistolgrepet og ligner på mange måter WA2, bare at det mangler det vanntette chassiset. Super Slow Motion-funksjonen er det riktignok bare WA20 som har, men begge de andre kameraene tilbyr sekvensopptak på 10 bps med 3 megapiksler oppløsning, noe som holder for de aller fleste.

Farger:

HX-WA20 og HX-DC2 lanseres i fargene hvit og granittgrå, mens HX-WA2 er å få i oransje og blå.

Kameraene vil være ute i butikkene i april.

Prisen på kameraene foreligger ikke ennå.

For lån av testprodukter vennligst kontakt:

Text 100/Madigan
Eystein Hanssen
eystein@madigan.no

For høyoppløste bilder, logg inn på:

User: press
Password: panasonic09

For nærmere opplysninger kan du kontakte:

Hanna Sandler
Nordic Jr Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
hanna.sandler@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation er en av verdens førende produsenter av tekniske forbruker-, handels- og industriprodukter. Selskapet omsatte for i alt 79 milliarder EUR i løpet av siste regnskapsår. Hovedkontoret er basert i Osaka, Japan, og er blant annet børsnotert i Tokyo, Osaka, Nagoya og New York (NYSE).

Panasonic Nordic AB er et heleid datterselskap som har aktiviteter i Sverige, Norge, Danmark og Finland. I Norden omsetter Panasonic for over 2 milliarder NOK i året, og har mer enn 100 ansatte. I Norden markedsføres fortrinnsvis produktgruppene Audio/video, HiFi, kontorprodukter, telekommunikasjon, husholdningsapparater, batterier, profesjonelt broadcasting-utstyr, samt elektroniske komponenter. For mer informasjon om selskapet og varemerket Panasonic, besøk vår hjemmeside www.panasonic.no