Kunngjøring av halvårlig resultat 2020 (1H) samt drifts- og virksomhetsoppdateringer for Panoro Energy

Report this content

Oslo, 27 august 2020 – Panoro Energy ("Selskapet" eller "Panoro" med OSE ticker: "PEN") kunngjør med dette drifts- og finansielle resultater for første halvår frem til 30 juni 2020:

John Hamilton, CEO i Panoro, kommenterte: – I forbindelse med de avgjørende tiltakene som ble iverksatt tidligere på året, har andre kvartal hatt en gradvis tilbakevending til en mer stabilisert driftssituasjon, og produksjonen av olje har vært meget bra med et rekordhøyt, kvartalsvis utfall. Vi er meget fornøyd med den nye reprosesseringen av seismikk for Dussafu, ifht data som ble kjøpt av Panoro i 2013, som indikerer at volumene for Hibiscus-området kan potensielt være tre ganger så store som opprinnelig estimert. Vår sterke hedging posisjon har gitt robuste resultater, og denne strekker seg til slutten av 2021. Selv om det fremdeles er betydelige utfordringer på grunn av COVID-19, er Selskapet godt posisjonert til å levere organisk vekst med fokus på produksjonsøkning i Tunisia, og å starte opp igjen forsinket aktivitet i Gabon."

Økonomiske høydepunkter

• Hibiscus-funnet i Gabon har potensial til å være tre ganger så stort som tidligere anslått, vil kreve avgrensningsbrønn
  • Høyeste kvartalsvise produksjonsnivå siden 2013
  • Tredje kvartal på rad med en produksjonsøkning til ca. 2 347 bopd netto for 2Q 2020
  • Bruttoinntekter, eksklusive inntekter fra hedging, fra videreført virksomhet1 på USD 8,5 millioner for første halvår 2020 fra tre internasjonale oljeløftinger
  • Driftskostnader under USD 15 per fat olje produsert for første halvår frem til 30. juni 2020
  • Positiv EBITDA og kontantstrøm fra drift (inkludert hedging) i 2Q og 1H, til tross for svært lav oljepris og høyere driftskostnader knyttet til brønnoverhalinger i Tunisia
  • Resultat etter skatt for første halvår frem til 30. juni 2020 på USD 3,4 millioner, hovedsakelig fra realiserte og urealiserte gevinster på hedging av råolje på USD 9,2 millioner
  • Kapitalkostnader på USD 9,1 millioner hittil i år (USD 4,1 millioner for andre kvartal), som i hovedsak oppfyller planlagte utgifter for 2020
  • Kontantbeholdning på USD 19 millioner per 30. juni 2020 (31. mars 2020: USD 24,2 millioner), inkludert kontanter til bankgaranti
  • Fordringer på råoljesalg var USD 4,3 millioner per 30. juni 2020 (31. mars 2020: USD 3,1 millioner). USD 2,7 millioner av disse ble innkrevd etter kvartalsslutt
  • Gjeld på USD 22,8 millioner (31. mars 2020: USD 23,4 millioner), der USD 2,9 millioner ble tilbakebetalt i første halvår, etterfulgt av ytterligere USD 0,7 millioner tilbakebetaling i juli

Driftsmessige høydepunkter

• Produksjon og løfteoperasjoner er opprettholdt og i stor grad upåvirket gjennom krisen
  • HMS-systemer og -protokoller viste seg å være motstandsdyktige
  • I Gabon var kvartalsproduksjonen på rekordhøye 15 991 bopd brutto i gjennomsnitt, med nåværende produksjon på over 18 000 bopd
  • Ifht Dussafu er reprosessering av seismikk gjennomført, potensiale for vesentlig økning av hydrokarbonvolumer på Hibiscus
  • Tunisisk kvartalsproduksjon var på 3 903 bopd brutto i gjennomsnitt, med perioder med produksjon på opptil 4 300 bopd
  • I Tunisia begynte driftsmessige begrensninger på grunn av COVID-19-pandemien gradvis å mykes opp i siste del av mai, selv om internasjonale reiserestriksjoner fortsatt gjelder
  • Brønnoverhalinger ble gjenopptatt i juni, med flere brønner som nå blir klargjort for produksjon
  • Guebiba 10 sideboring igangsatt i august med rigg CTF 06, rettet mot ikke-produsert olje nær toppen av feltet

Selskapsmessige høydepunkter

• Hedging-strategi som viser seg å være effektiv i en periode med ekstremt varierende og lave oljepriser, som realiserte USD 2,7 millioner i finansinntekter i løpet av 1H
  • Tre styremedlemmer kjøpte aksjer i løpet av kvartalet

Utsikter og guiding

• To internasjonale løftinger (i hhv. Tunisia og i Gabon) for 3Q; tre forventede løftinger i 4Q (to i Gabon, et i Tunisia)
  • Hedging-posisjonen er fortsatt sterk på ca. 25 % av produksjonen som er sikret frem til utgangen av 2021 på USD 55 per fat
  • 2020 netto produksjonsguiding på 2 300-2 500 bopd
  • I Gabon skal produksjonen fra DTM-6H (boret, men ikke tied-in) og DTM-7H (som skal bores) settes i produksjon sannsynligvis i løpet av 1H 2021
  • Aktivitet med produksjonsvekst i Tunisia på et stigende nivå
  • Utbytte på PetroNor-aksjer til Panoro-aksjonærer ved gjennomføring av salget av Aje

(1) Avviklet virksomhet

Driften av Aje i Nigeria er klassifisert som avviklet virksomhet etter salgsavtale, i påvente av gjennomføring, og unntatt fra videreført virksomhet.

Selskapet vil presentere de halvårlige resultatene i et direkte arrangement kl 09:00 CEST i dag, der ledelsen vil gjennomgå resultatene og driften i perioden. Etter gjennomgangen vil deltakerne få anledning til å stille spørsmål i tilknytning til halvårsrapporten.

Ved å registrere deg på linken nedenfor vil du få online tilgang til arrangementet, og du vil også kunne stille spørsmål direkte. Q&A-funksjonen vil bare være tilgjengelig for deltakere som deltar online. Instruksjoner for online-deltakelse eller gjennom lokale innringingsnumre fås ved registrering.

For informasjon om registrering og om presentasjonen se under:

Dato og tid: 27. august 2020, 09:00 CEST
Registrering:

Etter registrering mottar deltakerne en bekreftelse på e-post som inneholder informasjon om å bli med på arrangementet. Deltakerne kan benytte telefon- eller PC-mikrofon og høyttalere (VoIP).

Vennligst logg deg på arrangementet minst fem minutter før planlagt starttid.

1H-presentasjonen vil dessuten bli gjort tilgjengelig kort tid etter at arrangementet er ferdig og vil ligge på vår nettside (www.panoroenergy.com) i ca. 7 dager.

Henvendelser

Qazi Qadeer, Chief Financial Officer
Tel:  +44 203 405 1060
Epost: investors@panoroenergy.com

Om Panoro Energy

Panoro Energy ASA er et uavhengig E&P-selskap basert i London og notert på Oslo Børs med ticker PEN. Selskapet har produksjons-, lete- og utviklingsressurser av høy kvalitet i Afrika, nemlig Dussafu-lisensen utenfor kysten av sørlige Gabon, OML 113 utenfor kysten av vestlige Nigeria, og TPS-opererte ressurser, Sfax Offshore Exploration Permit Ras El Besh Concession, utenfor kysten av Tunisia.

For mer informasjon besøk selskapets hjemmeside på www.panoroenergy.com.