Paroc Panel System optimaliserer sine sandwich panel for klimaet

Report this content

Paroc Panel System kan nå tilby veggpaneler med et betydelig lavere karbonavtrykk, takket være bruk av resirkulerte stålråvarer og fornybar energi i produksjonen av både steinull og stålplater. Produktenes klimaytelse er verifisert med Miljødeklarasjoner (EPD).

Paroc Panel Systems sandwichpaneler for innvendige og utvendige vegger brukes blandt annet i lager- og logistikkeiendommer, idrettshaller og industribygg. Nå er panelene også tilgjengelige i resirkulert stål produsert med fornybar energi, noe som reduserer karbondioksidutslippene betydelig uten å påvirke andre produktegenskaper. For paneltypen AST L LEC* med en tykkelse på 200 mm og en U-verdi på 0,18 er besparelsen på hele 42 prosent sammenlignet med tradisjonelle veggpaneler, beregnet i kg CO e/m22 for modul A1-A3 i Miljødeklarasjonen. Disse verdiene er verifisert i en tredjepartsrevidert EPD som er registrert hos EPD-Norge.

"For øyeblikket ser det ut til at vi er den eneste produsenten som kan tilby veggpaneler med et så lavt karbonavtrykk, og som kan dokumentere dette med EPD-er. Dette er en del av vårt bærekraftsprogram, Planet Passionate, som har som mål å redusere klimapåvirkningen for nye bygg, øke sirkulariteten i våre byggevarer og beskytte naturen. Vi jobber kontinuerlig med å gjøre produksjonsprosessene og produktene våre mer bærekraftige, med mål om å nå netto null karbonutslipp innen 2030, sier Eric Henningsson, Teknisk Direktør i Paroc Panel System.

Fornybar energi i produksjon

Paroc Panel System er sertifisert i henhold til BES 6001, noe som betyr at innsatsmaterialene i våre produkter er anskaffet på en ansvarlig måte. Veggpanelene produseres i selskapets fabrikk like sør for Åbo i Finland, som drives av fornybar energi fra en lokal strømleverandør i tillegg til egne solcellepaneler montert på fabrikken. Overskuddsvarmen fra produksjonen lagres gjennom jordvarme og brukes til å varme opp lokalene i vinterhalvåret. Steinullen som brukes i panelene, produseres av en leverandør på samme fabrikkområde ved hjelp av elektrisk smelting og fornybar energi, noe som minimerer transport og karbondioksidutslipp.

BIM-modeller med CO2 Kalkulator

For å gjøre det enklere for arkitekter og konsulenter å benytte våre produkter, har Paroc Panel System utviklet BIM-modeller med en CO2 kalkulator for alle veggpaneler på hjemmesiden.

"Vi ønsker å hjelpe kundene våre med å nå sine miljø- og klimamål. Dette blir enda viktigere når det innføres terskelverdier for bygningers klimapåvirkning, noe som kan skje allerede i 2025. Vi ser også at de økonomiske insentivene øker i takt med at bygningers miljøprestasjoner blir stadig viktigere ved finansiering og verdsettelse av eiendommer, sier Eric Henningsson.

*LEC - løsninger med lavere karboninnhold. AST L LEC 200 mm gir 18,1 kg CO2e/m².

For mer informasjon, vennligst ta kontakt:

Birger Erstad – Country Manager Paroc Panel System/Kingspan Norway
birger.erstad@kingspan.com

Paroc Panel System er en ledende produsent av sandwichpaneler av høy kvalitet til fasader, skillevegger og tak. Våre stålbelagte steinullpaneler distribueres gjennom et internasjonalt nettverk av salgskontorer og distributører, med en sterk tilstedeværelse i Norden, Sentral-Europa og Midtøsten. Siden 2016 har Paroc Panel System vært en del av Kingspan Group Ltd - en global leder innen isolasjonsprodukter med 224 produksjonsanlegg i over 70 land.