Peab bygger Ensjø t-banestasjon

Peab Anlegg har fått i oppdrag å bygge Ensjø t-banestasjon i Oslo.

Illustrasjon: FLUX ARKITEKTER AS

Kontraktssummen er på 110 MNOK og byggetiden er 12 måneder. Byggherre er Kollektivtransportproduksjon AS.

Ensjø stasjon blir en påkostet og moderne t-banestasjon med overflater i glass, stål og granitt. En av utfordringene er at t-banen skal være i drift under hele byggeperioden. Banen vil i en periode ikke stoppe på nordgående plattform.

At vi nå har fått oppdraget med å bygge Ensjø t-banestasjon viser at vår langsiktige satsing på jernbane og skinnegående infrastruktur gir resultater. Nå ser vi frem til et godt samarbeid med byggherren Kollektivtransportproduksjon AS, sier anleggsdirektør Thorbjørn Eng i Peab.

Med Ensjø stasjon har Peab fått en synlig samfunnsbyggerjobb sentralt i Oslo. Peab skal være med å fornye og oppgradere et område som tidligere er mest kjent for å være en «bilby». Nå blir det utbygging og utbedring av boliger, t-bane og andre tilbud.

Peab har de siste fem årene satset på å bygge opp et prosjektteam som blant annet spesialiserer seg på renovering og nybygg av jernbane og øvrig infrastruktur. Den siste tiden har avdelingen bygget om Vestfossen, Grua og Harestua stasjon, og byttet ut seks jernbanebroer i Oslo og Tønsberg. Nå er de i gang med Furumo stasjon på Harestua, Spikkestad/Heggedal stasjon i Asker og Ensjø t-banestasjon i Oslo.

Direktør komm./samfunnskontakt
Postadresse: Postboks 2909 Solli, 0230 Oslo