Peab bygger på med Miljøfyrtårn

Peab bygger på sin samling med Miljøfyrtårn. Nylig fikk region Bygg Oslo Peabs tredje Miljøfyrtårn i Norge. Fra før er distrikt Buskerud og hovedkontoret i Oslo sertifisert.

Region Bygg Oslo utdelt sitt Miljøfyrtårnbevis mandag 10. juni under en seremoni i Oslo Rådhus. Peabs energi- og miljøleder Vitalis Pavlovas tok imot beviset på vegne av regionen. Byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen, stod for overrekkelsen.

– Bygg Oslo er en stor og viktig region, og sertifiseringen er et langt skritt på veien mot å vise at Peab tar konkret miljøansvar i det norske samfunnet, sier energi- og miljøleder Vitalis Pavlovas.

Troverdighet og åpenhet

Miljøfyrtårn er en kjent norsk ordning som stiller konkrete krav til miljøvennlig drift av virksomheten. Peab har bevisst valgt Miljøfyrtårn i stedet for å utvikle subjektive kriterier innenfor miljø.

– Vi mener dette øker troverdigheten og åpenheten i vårt miljøarbeid. Kombinasjonen av Miljøfyrtårn og ISO 14001 skal dekke både strategisk miljøstyring og hverdagsdrift, sier Vitalis.

Han forteller at flere fagområder har vært involvert i arbeidet med sertifiseringen.

– Det har vært en gjennomgående prosess. Miljøfyrtårn-systemet setter omfattende krav. Vi har arbeidet både innenfor innkjøp, HMS, avfallshåndtering og ansvarlig bruk av ressurser, sier han.