Spektakulær åpning av Peab-hotell i Gøteborg

Showfaktoren var høy da Clarion Hotel Post i går åpnet i Gøteborg. Peab har bygget om det omfangsrike Posthuset i hjertet av Gøteborg til et 13 etasjer høyt luksushotell.

Hotellet har ca 500 rom, hvorav tre suiter - en har egen terrasse med svømmebasseng. Det er 17 konferanserom, et med kapasitet til 1.000 personer, restaurant og bar, og en spaavdeling på 1.200 kvm.

Prosjektet er gjennomført med Peab som totalentreprenør i samarbeid med Home Properties. Peab har samordnet prosjekteringen. Dette innebærer at arkitekter og øvrige prosjektører har vært involvert siden starten av prosjektet.

Hotellet ligger ved Drottningtorget midt i Gøteborg sentrum. Tett inntil hotellbygget ligger sterkt trafikkerte gater. Det betyr at effektiv og godt planlagt logistikk har vært essensielt i prosjektet. Spesielt med tanke på at det i snitt har vært godsleveranser til byggeplassen hvert 18. minutt. Alle godstransporter har hatt egne leveransetider å forholde seg til. Dette har bidratt til at materialflyten har fungert optimalt, noe som har sikret høy produktivitet i prosjektet.

- Gjennom god logistikkplanlegging har vi redusert arbeidstimer som ikke er direkte verdiskapende. Stålkontroll på leveransene har sikret framdrift i produksjonen, blant annet fordi det blir enklere å prioritere ressurser, sier Sandra Marrero, logistikkansvarlig i Peab.

- Effektiv logistikk har også bidratt til en ryddig og forutsigbar byggeplass. Det gir et godt arbeidsmiljø for medarbeiderne, sier Marrero.

Fakta om Clarion Hotel Post i Gøteborg

• Totalentreprenør: Peab
  • Byggherre: Home Properties
  • Kontraktssum: 600 MSEK