Nyttårsforsettet de færreste lykkes med: Sju av ti røykere vil slutte

Pressemelding 27. desember 2006

Nyttårsforsettet de færreste lykkes med:
Sju av ti røykere vil slutte

Sytti prosent av norske røykere ønsker å slutte, men de færreste lykkes når de prøver. Åtte av ti dagligrøykere oppgir at de har forsøkt å slutte en eller flere ganger uten å lykkes. Cirka en av fire norske røykere har hatt som nyttårsforsett at de skal stumpe røyken uten å få det til, ifølge en undersøkelse gjennomført av Opinion for legemiddelselskapet Pfizer.

- Den største feilen folk gjør, er at de forsøker å slutte på egenhånd. Nikotinavhengighet er en av de sterkeste former for avhengighet vi kjenner, og bare tre til fem prosent lykkes dersom de forsøker å bli røykfrie uten riktig bruk av hjelpemidler, forteller dr. Jørn Ossum Gronert, spesialist i allmennmedisin.

Gronert har medvirket i utviklingen av det første nikotinfrie legemiddelet som er spesielt utviklet for å hjelpe røykere å slutte, Champix, som kom på markedet i Norge 15. desember i år. Champix virker mot nikotinavhengighet. 44 prosent slutter å røyke etter en 12 ukers kur med Champix.

Ekspertenes anbefalinger:

Dette er fire norske eksperter fremste råd ved røykeslutt:

Dr Jørn Ossum Gronert, spesialist i allmennmedisin (90 85 97 49):
- Sett en sluttedato et par uker fram i tid og forbered deg grundig, helst i samråd med fastlege eller annen kyndig person. Bruk av medisiner og god oppfølging øker sjansen for suksess betydelig.

Professor Serena Tonstad, overlege ved Ullevål sykehus (91 76 21 18):
- Snakk med din fastlege om å utarbeide en plan sammen. Den mest effektive måten å slutte for en som er nikotinavhengig er å kombinere en bestemt sluttedag med start av medisinen Champix 1 uke før sluttedagen, og deretter oppfølging hos legen. Hvis du er røykfri etter tre måneder vil du øke sjansene for å forbli røykfri ved nye tre måneders bruk av Champix. Også nikotinerstatning og andre hjelpemidler kan være effektive ved røykeslutt.

Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen (99 54 19 17):
- Finn din individuelle måte å slutte på. Kombiner bruk av effektive hjelpemidler og støtte av personer som kan dette, Kreftforeningen har kurs med kyndige veiledere for deg som vil slutte, og mye informasjon på www.slutta.no

Medisinsk direktør i Pfizer, Gudmund Nordby (97 09 97 55):
- Det mest effektive virkemidlet som nå finnes er røykesluttmedisinen Champix, kombinert med en form for oppfølging, enten via lege, kurs eller slutteprogrammer på Internett. Vi tilbyr støtte og veiledning på web: www.slutt.no

Ferske fakta om røyking:

· Vel 30 prosent av den voksne befolkningen i Norge røyker, 25 prosent røyker daglig. I Sverige røyker 16 prosent daglig.
· Andelen røykere er høyest i Finnmark (37 prosent) og lavest i Sør-Trøndelag (20 prosent)
· 30 prosent av befolkningen i Norge mener at å slutte alene uten hjelpemidler, er den røykesluttmetoden som har størst effekt. Kartlegging over tid har vist at kun fem av 100 klarer å slutte på egenhånd.
· 21 prosent mener det gir størst effekt å gå på røykesluttkurs, 11 prosent å bruke reseptfrie nikotinerstatningsprodukter, 10 prosent bøker, 9 prosent reseptpliktige legemidler og alternativ medisin og 5 prosent veiledning via internett og mobiltelefon eller bruk av røyketelefon
· Ifølge WHO forårsaker røyking 33 prosent av alle krefttilfeller i den industrialiserte verden. Kreftformer som oftest er forårsaket av røyking er lungekreft, munnhulekreft og strupekreft. En som røyker har dobbelt så stor risiko for å dø av kreft som en som ikke røyker. En storrøyker har fire ganger så høy risiko.

For ytterligere informasjon fra Pfizer, kontakt
Direktør for samfunnskontakt dr. Grethe Aasved, mob. 91692808
Kommunikasjonssjef Hans Petter Strifeldt, mob. 99480650