Synfase et alternativ for 70 000 kvinner

Synfase et alternativ
for 70 000 kvinner

For kort tid siden ble det kjent at 70 000 kvinner må bytte p-pille fordi Trionetta ikke lenger skal produseres. Men disse kvinnene trenger ikke gå over til dyrere p-piller: Synfase har samme virkningsmekanisme, og vil i tillegg bli langt billigere enn Trionetta.

OSLO, 23. NOVEMBER 2006: Pfizer, som produserer Synfase, sier de har bygget opp lagrene for å sikre forsyningene av Synfase til disse kvinnene.
- Det er grunner til at så mange kvinner har brukt og er fornøyde med sekvenspiller. Derfor ønsker vi å tilby dem en lignende p-pille, slik at de ikke trenger å presses over på dyrere alternativer når de nå likevel må bytte p-pille, sier medisinsk fagdirektør Yngve Mikkelsen i Pfizer AS.

Cirka 70 000 kvinner blir berørt når produsenten av Trionetta trekker p-pillen fra markedet 1. januar neste år. Trionetta, som så langt har vært Norges mest brukte p-pille, tilhører en gruppe p-piller som kalles sekvens- eller trefasepiller. Synfase tilhører samme gruppe og ble introdusert i 1990. I dag bruker mellom sju og åtte tusen norske kvinner Synfase.

Fra 1. desember koster Synfase 78 kroner for tre måneder. Synfase er gratis for kvinner mellom 16 og 20 år fordi denne gruppen får dekket p-piller inntil 100 kroner for tre måneder.

For ytterligere informasjon om Synfase, kontakt medisinsk fagdirektør Yngve Mikkelsen, mobiltlf 47854245