Slukk glødelampen og spar penger

Glødelampen er snart historie. Utfasingen av den gamle kjenningen er langt om lenge besluttet i EU og begynner allerede i år. Forbrukeren kan derfor se frem til å redusere et ellers økende energiforbruk. Men for å speede opp utfasingen skal mytene om miljøvennlig belysning avlives

Uvitenhet om lyskvalitet og besparingspotensiale er de største barrierene for at forbrukene raskt skal få byttet ut de gamle glødelampene med nye energisparende lyspærer. År tilbake ble lys betraktet på en funksjonell måte. Lyskildene ble plassert i huset slik at en kunne lese i et mørkt rom eller for å ha lys over spisebordet. I dag skal lyskilder i hjemme både gi en spesiell stemning og samtidig være energisparende. Det kan de nye generasjonene av sparepærer og derfor skal forbrukerne ikke bekymre seg for utfasingen av glødelampen, sier Ann-Solveig Hofseth i Philips Consumer Lighting. Lys er en stor synder 20 % av strømregningen hos en vanlig husholdning går til lys. Det betyr at utover et bedre klima også er økonomiske argumenter for å bytte til de nye generasjonene med sparepærer. Samlet sett kan vi alene i Norden oppnå en betydelig reduksjon av CO2 utslippet på opp til 1,75 millioner tonn CO2 pr år, noe som tilsvarer den mengde CO2 som 87.500 trer absorberer på et år. Økonomisk vil det gi besparelser i private husholdninger på ca en halv milliard euro. Men det krever at våre beslutningstakere er med på at gammel belysningsteknologi skal byttes med ny. Et skritt i riktig retning er utfasingen av glødelampen, sier Ann-Solveig Hofseth Allerede til høsten vil alle matte pærer bli utfaset, og utfasingen av inneffekttive pærer vil fortsette frem mot 2012. Som følge av utfasingen vil Philips slutte å selge de berørte pærer allerede fra andre halvdel av 2009. Utviklingen innenfor miljøvennlig belysning har skapt resultater og produkter som fult ut avliver de mange myter om at sparepærer f.eks. gir dårlig lys, at sparepærene bruker lang tid på å skru seg på at, at de er dyre og at de ikke passer inn i forbrukernes lamper. Hos Philips er vi glade for beslutningen om å fase ut glødelampen. Allerede tilbake i 1980 introduserte vi verdens første sparepære, og gjennom årene har vi videreutviklet og forfinet teknologien og produktene, fordi vi ser det som vår plikt å bidra til et sunnere klima ved å utvikle energisparende og effektive produkter. Derfor har vi i flere år presset på for utfasingen av glødelampen, fordi nettopp glødelampen er en av de helt store klimasynderne, sier Ann-Solveig Hofseth. Philips tilbyr både sparepærer og nye energisparende halogenpærer som alternativer til glødelampen. De finnes i alle mulige størrelser og former, som passer til alle typer lamper og fatninger, der forbrukerne i dag bruker vanlige glødelamper. Ved å skifte 7 glødelamper kan forbrukerne spare omkring 500 kr. i året på strømregningen samtidig som miljøet skånes. For mer informasjon, ta kontakt med: Ann-Solveig Hofseth, Philips Consumer Lighting Mobil: 901 76 397 Mail: ann-solveig.hofseth@philips.com Om Royal Philips Electronics Royal Philips Electronics, Nederlands (NYSE: PHG, AEX: PHI) er et mangfoldig helse- og velvære selskap som fokuserer på å gjøre menneskers liv bedre gjennom meningsfulle og tidsriktige innovasjoner. Som global markedsleder innen helse, livsstil og belysning, integrerer Philips teknologi og design til løsninger med tanke på brukeren, basert på grunnleggende forbrukerinnsikt og merkevareløftet ”sense and simplicity” – et fornuftsvalg med enkelt brukergrensesnitt. Philips har hovedkontor i Nederland, og har omtrent 116 000 ansatte i flere enn 60 land verden over. Med omsetning på 26 milliarder Euro (2008), er selskapet markedsleder innen hjertediagnostikk, akuttdiagnostikk og hjembasert helseomsorg, energieffektive belysningsløsninger og nye bruksområder for belysning, i tillegg til livsstilprodukter for personlig velvære og komfort med sterk lederposisjon innen FlatTV, barbering og hårstell, bærbar underholdning og tannhelse. Nyheter fra Philips finner du på www.philips.com/newscenter, www.asimpleswitch.com, www.philips.no og www.lys.philips.no