Lanserer markedets laveste ringepriser på fasttelefon

Report this content

P R E S S E M E L D I N G Oslo 31. januar Phonzo Home – billigst for folk flest: Lanserer markedets laveste ringepriser på fasttelefon Den norske bredbåndstelefoni-leverandøren Phonzo lanserer en ny tjeneste - Phonzo Home - som gir nordmenn med et gjennomsnittlig ringemønster markedets desidert beste pristilbud på telefoni. Mens andre aktører i markedet i hovedsak har konsentrert seg om å prise sine tjenester gunstig for bedrifter og andre storforbrukere, satser Phonzo nå på å gjøre telefonregningen til den alminnelige, norske husstand mye lavere. Med Phonzo Home betaler kunden et fast månedsbeløp på 99 kroner. Dette dekker blant annet 60 minutter gratis til mobil, samt at alle innenlandssamtaler er gratis. Kunden kan også beholde sitt gamle telefonnummer, det eneste vedkommende trenger å gjøre da er å registrere seg på Phonzos nettsider, så ordner selskapet resten. - Vi er klar over at denne lanseringen vil vekke oppsikt blant forbrukerne og våre konkurrenter, sier Pål-Vidar Lundquist, administrerende direktør i Phonzo. - Dersom vi tar utgangspunkt i tall fra Post- og Teletilsynet, som beregner norske husstanders gjennomsnittsforbruk av privattelefoni, vil en husstand som benytter Phonzo Home få dekket så å si alle sine private samtaler av det faste månedsbeløpet på 99 kroner. Utgifter utover dette vil tilkomme kun ved telefonering til utlandet og til spesialnumre som teletorg og opplysningstjenester. Ved å bevise at prisene kan presses så langt ned, og samtidig vise til en produktkvalitet og brukervennlighet som er minst like god som den tradisjonelle fasttelefonens, er det bare et tidsspørsmål før folk som har bredbånd går over til bredbåndstelefoni, sier han. Portering av nummer fra gammel operatør til Phonzo, vil ta omtrent åtte arbeidsdager. Dersom kunden ønsker helt nytt nummer kan dette ordnes på dagen, så sant kunden har skaffet seg produktet, enten via netthandel eller i butikk. I tillegg til at Phonzo for alvor kaster seg inn i kampen om konkurrentenes bredbåndstelefoni-kunder, håper selskapet tjenesten vil inspirere og påvirke husstander som ennå ikke har skaffet seg bredbåndsabonnement til å skaffe seg dette. - Ved å sammenligne ringeprisene på vårt produkt med prisen det koster å ha vanlig fasttelefon, vil forhåpentligvis flere bredbåndsløse husstander oppdage at pengene de vil spare på å bytte til en løsning som Phonzo Home, i stor grad kan finansiere hele bredbåndsabonnementet deres. Bredbåndslinjen vil snart overta for den gamle telefonlinjen, sier Pål-Vidar Lundquist. Totalleverandør av bredbåndstelefoni I juni 2005 lanserte Phonzo nomadeløsningen Anywhere, som er beregnet for folk på farten, som vil ringe billig fra sin PC eller PDA, uten å forholde seg til faste avgifter. Anywhere er også den PC-telefoniløsningen i Norge med aller flest kunder, nest etter Skype. I løpet av året vil det dukke opp produkter som gjør det mulig å benytte Phonzos konsept på mobiltelefoner. - Med Phonzo Anywhere og Phonzo Home har vi posisjonert oss som en svært konkurransedyktig totaltilbyder av bredbåndstelefoni til norske forbrukere. Fordi vi er en uavhengig teleoperatør med helt egen infrastruktur og tjenesteproduksjon, står vi langt friere til å prise våre tjenester gunstig, sier Lundquist. I løpet av februar entrer Phonzo det svenske markedet med sine produkter og tjenester. I forkant av denne etableringen har selskapet tegnet viktige distribusjonsavtaler med samvirke-eide Coop og elektronikk-giganten Siba, for salg av produkter og tjenester. Phonzo har også inngått et stort samarbeid med SBS Broadcasting og reality-programmet Big Brother, om produksjon av en egen spesialutviklet softphone i Big Brother-utgave, for programmets seere. Beregnet gjennomsnittsforbruk av privattelefoni per norske husstand: Gjennomsnittlig telefonering per uke Gjennomsnittlig telefonering per måned § 96 min. innenlands: - 15 min. til mobil - 81 min. til fastnett § 4 min. til fastnett utlandet § 416 min. innenlands: - 65 min. til mobil - 351 min. til fastnett § 17 min og 20 sek. til fastnett utlandet Kilde: Post- og Teletilsynet Kostnadssammenligning for norske teleoperatører Basert på operatørenes egne prislister og Post- og Teletilsynets forbrukerside www.telepriser.no, samt med utgangspunkt i nordmenns gjennomsnittforbruk av privattelefoni, får vi følgende prisoversikt – som viser en husstands månedskostnader hos de enkelte operatørene: Phonzo HomeTeleVoIP FastnettBriiz24 StandardTelio MiniTele2 SuverenTelenor Basis Totale månedskostnader 103,- 145,- 206,- 216,- 310,- 371,- Etablering499,- 498,- 499,- 445,- 299,- - Bredbåndstelefoni i Norge § Bredbåndstelefonien fikk virkelig fotfeste her til lands i 2005, og antall brukere av tjenesten er i dag beregnet til 200.000. Sett i forhold til de omlag 750 000 * husstandene som abonnerer på bredbånd, er dette tallet høyt. (* tall for 1. kvartal 2005, kilde: Post- og Teletilsynet) § Innen utgangen av første kvartal 2006 vil trolig 360.000 norske husstander ha bredbåndstelefoni (kilde: TNS Gallups Nordic Telecom Index) § Analytikere i Teleplan anslår at over halvparten av befolkningen vil benytte bredbåndstelefoni i 2010 § Regjeringen har som mål at alle husstander og virksomheter i hele landet etter hvert skal ha tilgang til et fremtidsrettet bredbåndsnett. Dette vil også være med på å redusere den tradisjonelle fasttelefons levedyktighet For mer informasjon kontakt: Pål-Vidar Lundquist, administrerende direktør, Phonzo E-post: pal.lundquist@phonzo.com Phonzo: 85 39 10 10 Mobil: 922 80 070 Phonzo AS har hovedkontor i Sandefjord, og teknologisk base i Oslo. Selskapet ble stiftet i 2005 av tre seriegründere fra Vestfold med bakgrunn fra IT-bransjen, i kompaniskap med teknologer og forretningsutviklere med bakgrunn fra Telenor. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=176707&fn=wkr0010.pdf http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=176707&fn=wkr0017.pdf