• Photocure/

Full refusjon i Sverige for fotodynamisk behandling med Metvix av hudkreft og forstadier til hudkreft

Oslo, 22. mai 2008 - Photocure opplyser at Läkemedelsförmånsnämnden i Sverige har besluttet at Metvix fotodynamisk behandling (PDT) ytes full refusjon for behandling av aktiniske keratoser, basalcellekarsinom og Bowens sykdom. Metvix PDT er en effektiv, ikke invasiv behandling godkjent for behandling av ikke-melanom hudkreft og forstadier til hudkreft og registrert i 30 land over hele verden, inkludert majoriteten av de europeiske landene, samt Australia og New Zealand.

Beslutningen er et resultat av en meget grundig gjennomgang av kliniske og helseøkonomiske data, som viser at Metvix PDT både er et viktig behandlingsalternativ for pasienter med AK og ikke-melanom hudkreft samtidig som behandlingen er helseøkonomisk verdifull for samfunnet, dvs. at verdien av behandlingen er større enn kostnadene. Ikke minst er dette viktig siden beslutningen inkorporerer den nylige prisøkningen for Metvix i Norden. Photocure vil gå grundig gjennom hvordan beslutningen kan påvirke refusjon og pasienttilgang positivt i de andre nordiske landene.

Kjetil Hestdal, administrerende direktør i Photocure uttaler: "Läkemedelsförmånsnämnden (LFN) er kjent som en av de fremste innen medisinsk og økonomisk evaluering av nye behandlingsmuligheter. På grunn av dette er vi veldig glade for at pasienter behandlet med Metvix PDT ytes full refusjon for behandling av aktiniske keratoser og ikke-melanom hudkreft i Sverige. Dette er en anerkjennelse av måten vi jobber på i Photocure: fremskaffe ny og effektiv behandling til pasienter med et definert medisinsk behov til en pris som også gir god verdi for samfunnet. Vi vil forfølge videre mulighetene for bedre Metvix PDT refusjon i Norden."

Photocure ASA er et norsk farmasøytisk selskap registrert på Oslo Børs. Selskapet utvikler og selger legemidler og medisinsk utstyr for behandling og diagnostisering av kreft. Produktene er basert på egenutviklet teknologi innen fotodynamisk terapi, og er rettet mot utvalgte markeder innen dermatologi og onkologi.

Photocure har to farmasøytiske produkter på markedet: Metvix®, for behandling av solskadet hud og visse typer hudkreft, og Hexvix®, for diagnostisering av blærekreft. I tillegg har selskapet utviklet en patentert lyskilde, Aktilite®-lampen, som brukes i kombinasjon med Metvix-kremen. Gjennom kliniske studier er målsetningen er å utvikle et utvalg av nye produkter og teknologier.

Photocure®, Metvix®, Aktilite® og Hexvix® er Photocures registrerte varemerker.

Administrerende direktør Kjetil Hestdal, E-post: kh@photocure.no, Mobil: +47 913 19 535
Finansdirektør Christian Fekete, E-post: cf@photocure.no, Mobil: +47 916 42 938