• Photocure/

Helsemyndighetene i UK vil fremme en raskere introduksjon av Hexvix for diagnose av blærekreft

Oslo, 8. september 2008.

Photocures globale lisenspartner for Hexvix, GE Healthcare, har offentliggjort at UK National Health Service (NHS) har forpliktet seg til et program som skal fremme bruken av fotodynamisk diagnostikk (PDD) av blærekreft som standard behandling (se eget vedlegg).

Photocures produkt Hexvix er det eneste produktet som er godkjent for fotodynamisk diagnostikk av blærekreft i United Kingdom (UK). I UK blir Hexvix markedsført og solgt av Photocures partner GE Healthcare. I følge Cancer Research UK ble mer enn 10.200 mennesker diagnostisert med blærekreft I UK i 2005 og blærekreft førte til over 4.800 dødsfall i UK i 2006.

Hexvix benyttes i PDD som en innovativ teknikk basert på at lyssensitive molekyler (hexaminolevulinate) absorberes spesifikt i hurtig voksende kreftceller for deretter å bli oppdaget ved belysning med blått lys. Kreftceller og forstadier til kreftceller vil ved belysning fluorisere rødt. Denne spesifikke markeringen av syke områder i urinblæren gjør det mulig fjerne kreftcellene med større presisjon enn ved standard hvitt lys cystoskopi. Kliniske studier har vist at opp til 30% flere kreftlesjoner i urinblæren blir oppdaget ved å bruke Hexvix sammenlignet med standard cystoskopi undersøkelser.

Hexvix er godkjent i Europa og er i klinisk fase III i USA som forventes avsluttet i 2008. Photocure utvikler samtidig et nytt PDD produkt for diagnostikk av tykktarmkreft basert på samme virkestoffet, hexaminolevulinate. Det nye produktet, LumacanTM, har vist seg å være klart bedre enn standard kolonoskopi i en nylig gjennomført klinisk undersøkelse.

Administrerende direktør i Photocure, Kjetil Hestdal, sier i en kommentar:" Dette er gode nyheter, ikke bare for Photocure, vår kommersielle partner GE Healthcare og helseøkonomiske myndigheter i UK, men enda viktigere er dette for pasienter med mistanke om, eller konstatert, blærekreft. Diagnostikken av blærekreft kan forbedres betydelig ved å bruke denne nye og enkle metoden som gjør kirurgene i stand til å fjerne lesjonene mer effektivt og fullstendig og vil med det redusere tilbakefallet betydelig. Vi ser fram til å bidra med vår kompetanse for å øke gjennomslaget for PDD av blærekreft som standard prosedyre i Storbritannia".

Administrerende direktør Kjetil Hestdal
E-post: kh@photocure.no
Mobil: +47 913 19 535

Finansdirektør Christian Fekete
E-post: cf@photocure.no
Mobil: +47 916 42 938

www.photocure.no

Photocure ASA er et norsk farmasøytisk selskap registrert på Oslo Børs. Selskapet utvikler og selger legemidler og medisinsk utstyr for fotodynamisk behandling og diagnostisering av kreft.

Photocure har to egenutviklede farmasøytiske produkter på markedet: Metvix®, for behandling av solskadet hud og visse typer hudkreft, og Hexvix®, for diagnostisering av blærekreft. I tillegg har selskapet utviklet en lyskilde, Aktilite®-lampen, som brukes i kombinasjon med Metvix-kremen. Gjennom verdensomspennende studier testes produktene kontinuerlig for nye indikasjoner, og målsetningen er å utvikle et utvalg av nye produkter og teknologier.

Photocure®, Metvix®, Aktilite® og Hexvix® er registrerte varemerker til Photocure ASA.