HEXVIX REDUSERER TILBAKEFALL AV BLÆREKREFT

Tilbakefall av lokale blærekreftsvulster ble redusert med 22 % i pasienter som gjennomgikk fluorescenscystoskopi sammenlignet med standardcystoskopi i hvitt lys

EAU, Stockholm, Sverige - 19. mars 2009 - En klinisk studie presentert under EAU 2009 (European Association of Urologi Congress) viser at Hexvix®-fluorescenscystoskopi identifiserer tumorer som ikke er synlige under cystoskopi i hvitt lys.  Forbedring i påvisning og reseksjon av ikke-muskelinvasive papillære blæretumorer fører til en reduksjon i tilbakefall etter ni måneder.

Denne store multisenter fase III studien ble gjennomført i Europa og Nord-Amerika hvor 766 pasienter gjennomgikk enten Hexvix-cystoskopi eller standardcystoskopi i hvitt lys og TURB (Transureteral Reseksjon av Blæren). Resultater fra 278 pasienter med overfladisk blærekreft (Ta/T1 lesjoner) som ble undersøkt først med vanlig hvitt lys etterfulgt av Hexvix-cystoskopi og TURB, viste at Hexvix-cystoskopi påviste minst én ekstra av blærekreftlesjonene i 16,9% av pasientene sammenlignet med cystoskopi i hvitt lys.

402 pasienter med overfladisk blærekreft som enten ble undersøkt med Hexvix eller med standardcystoskopi i hvitt lys, ble fulgt i ni måneder for å kartlegge mulig tilbakefall av kreft.  Nesten halvparten (46 %) av pasientene som ble undersøkt med kun standardcystoskopi i hvitt lys opplevde tilbakefall av sykdommen. Av pasientene som ble undersøkt med Hexvix-fluorescenscystoskopi, ble det påvist tilbakefall i kun 36% av tilfellene. Dette betyr at Hexvix-fluorescenscystoskopi gir en betydelig reduksjon (22%) av tilbakefall av blærekreft.

41 pasienter i studien hadde i tillegg carcinoma in situ (CIS), en mer alvorlig grad av overfladisk blærekreft. Av disse pasientene ble 32% (13) oppdaget kun ved Hexvix fluorescenscystoskopi.

Studiens hovedutprøver, Barton Grossman, MD, professor på Institutt for Urologi på MD Anderson Medical Center, Houston Texas, sier: "Det er velkjent at 50-70% av pasienter med ikke-muskelinvasiv blærekreft opplever tilbakefall. Dette er den første studien som dokumenterer at Hexvix-cystoskopi ikke bare forbedrer påvisningen, men også reduserer tilbakefall av ikke-muskelinvasiv blærekreft, og gir derfor en bedre pasientbehandling. Vi urologer har hatt store forventninger til resultatene fra denne studien, og disse gode resultatene vil være sentrale for den videre bruken av Hexvix fluorescenscystoskopi ".

"Hvert år er det ca 120 000 nye tilfeller av blærekreft i Europa og det er den vanligste kreftsykdommen hos menn og den åttende mest vanlige kreftsykdommen hos kvinner1" sier professor Per-Uno Malmström, Institutt for Urologi, Uppsala universitetssykehus, Sverige. Han legger til: "Blærekreftpasienter har i dag tilgang til effektiv metoder for behandling av ikke-invasive tumorer. Til tross for det, vil det i 45,8 % av tilfellene være tilbakefall av blærekreft ved første legeoppfølging. Fluorescenscystoskopi møter vårt behov for bedre diagnostisering og behandling for å redusere tilbakefall ytterligere".

"Denne studien viser at bruk av fluorescenscystoskopi derfor kan være kostnadseffektiv på lengre sikt, til tross for høyere initielle kostnader, som følge av betydelige reduksjon i nye kirurgiske inngrep" sier professor A Stenzl, Institutt for Urologi. Eberhard-Karls-Universität Tuebingen, Tyskland.

Karsten Elgstrøm, en pasient som har vært behandlet for blærekreft, sier: "Etter den første operasjonen fortalte legen meg at svulsten var borte. I det påfølgende året oppdaget jeg en ny svulst, og jeg måtte gjennomgå operasjon på nytt. Min erfaring er at fluorescenscystoskopi kan muliggjøre en tidligere diagnose, spare tid, stress og lidelse for pasienten ved å øke tilliten til behandlingen ".

Adm. direktør Kjetil Hestdal, E-post: kh@photocure.no, Mobil: +47 913 19 535
Finansdirektør Christian Fekete, E-post: cf@photocure.no, Mobil: +47 916 42 938

www.photocure.no

Photocure ASA er et norsk farmasøytisk selskap registrert på Oslo Børs. Selskapet utvikler og selger legemidler og medisinsk utstyr for fotodynamisk behandling og diagnostisering av kreft.

Photocure har to egenutviklede farmasøytiske produkter på markedet: Metvix®, for behandling av solskadet hud og visse typer hudkreft, og Hexvix®, for diagnostisering av blærekreft. I tillegg har selskapet utviklet en lyskilde, Aktilite®-lampen, som brukes i kombinasjon med Metvix-kremen. Gjennom verdensomspennende studier testes produktene kontinuerlig for nye indikasjoner, og målsetningen er å utvikle et utvalg av nye produkter og teknologier.

Photocure®, Metvix®, Aktilite® og Hexvix® er registrerte varemerker til Photocure ASA.

Referanser:
1. Ferlay J, Bray F, Pisani P, Parkin DM (2001) GLOBOCAN 2000: Cancer Incidence, Mortality and Prevalence Worldwide, Version 1.0. IARC CancerBase No. 5. Lyon, IARCPress

Merknader:

Ta, T1 og CIS (Carcinoma in Situ) er de tre undergrupper ("substages") av ikke-muskelinvasive blæretumører beskrevet i TNM staging system.
Ta - papillærtumor er begrenset til urothelium (blærens innvendige kledning)
T1 - papillærtumor invaderer den underliggende lamina propia
TIS (også kjent som CIS, Carcinoma in situ) - flat lesjon med høygradige histologiske særpreg. Begrenset til urothelium.