• Photocure/

Meget gode resultater fra Photocures fase I/II kliniske studie for påvising av forstadier til tykktarmskreft presenteres i dag på kongress i USA

Oslo, 21. mai, 2008

Photocures'  nye produkt, LumacanTM, (hexaminolevulinat, HAL) viser gode resultater i en fase I/II studie for diagnose av premaligne/maligne lesjoner hos pasienter med mistanke om kreft i tykktarmen. Lumacan vil kunne forbedre standard kolonoskopi undersøkelse av pasienter med mistanke om tykktarmskreft. De endelige resultatene ble presentert tirsdag 20. mai på DDW, verdens største gastroenterologi kongress i San Diego, USA av Dr Brigitte Mayinger fra sykehuset i München-Pasing, Tyskland.

Pasienter med mistanke om tykktarmskreft undersøkes i dag rutinemessig ved hjelp av kolonoskopi. Det er kjent at mer enn 20 % av lesjonene ikke oppdages med standard kolonoskopi og at de som overses kan gi opphav til tykktarmskreft. Det er derfor behov for en forbedring av dagens prosedyre.

Photocure har gjennomført en dose-bestemmende klinisk fase I/II studie ved to sykehus i Tyskland med fluorescens diagnostikk av 38 pasienter med mistanke om tykktarmskreft. Etter en lokal administrering av Lumacan ble det gjennomført en kolonoskopi med standard hvitt lys og deretter med blått lys for fluorescens diagnostikk (PDD). Histologiske funn er brukt som referanse. Lumacan akkumuleres i aktive premaligne/maligne lesjoner som gir rød fluorescens når de blir belyst med blått lys.

Resultatene fra studien viste 91 premaligne/maligne lesjoner ved bruk av fluorescens diagnostikk med blått lys, mens 55 ble påvist med standard metode med hvitt lys. Dette utgjør en økning i deteksjonen med 65 % ved bruk av Lumacan. Ingen systemiske eller lokale bivirkninger relatert til bruken av Lumacan ble rapportert.

Dr. Mayinger sier i sin konklusjon at bruk av Lumacan gir en selektiv og spesifikk  fluorescens i premaligne/maligne lesjoner hos pasienter med forstadier til tykktarmskreft og øker deteksjonsraten sammenlignet med standard metoder. Denne nye fotodynamiske teknikken kan også påvise flate lesjoner og lesjoner som er lokalisert i områder som er vanskelig å undersøke.

Dr. Kjetil Hestdal, administrerende direktør i Photocure, uttaler: "Disse lovende resultatene bekrefter de forløpige resultatene fra studien, som ble publisert i februar 2008 utgaven av Endoscopy. De indikerer klart at Lumacan(TM) gir en forbedring i påvisning av tykktarmskreft sammenlignet med standard metoder. Vi ønsker også velkommen denne muligheten til å presentere disse lovende resultatene og muligheten for en økt oppmerksomhet rundt PDD hos et stort, internasjonalt publikum".

Tykktarmskreft er den tredje vanligste kreftformen i dag og gir nest høyest dødelighet der kun ca 50% av pasientene er i live 5 år etter at diagnosen er stilt. Tykktarmskreft utvikles fra lesjoner over 10-15 år, og ved å oppdage og fjerne lesjonene på et tidlig stadium kan man trolig redusere antall pasienter som dør med over 90 %. Lesjoner i tykktarmen finnes i ca 30 % av kvinner og menn over 50 år. Det oppdages mer enn 500 000 nye tilfeller av tykktarmskreft hvert år i EU og USA.

Photocure ASA er et norsk farmasøytisk selskap registrert på Oslo Børs. Selskapet utvikler og selger legemidler og medisinsk utstyr for behandling og diagnostisering av kreft. Produktene er basert på egenutviklet teknologi innen fotodynamisk terapi, og er rettet mot utvalgte markeder innen dermatologi og onkologi.

Photocure har to farmasøytiske produkter på markedet: Metvix®, for behandling av solskadet hud og visse typer hudkreft, og Hexvix®, for diagnostisering av blærekreft. I tillegg har selskapet utviklet en patentert lyskilde, Aktilite®-lampen, som brukes i kombinasjon med Metvix-kremen. Gjennom kliniske studier er målsetningen er å utvikle et utvalg av nye produkter og teknologier.

Photocure®, Metvix®, Aktilite® og Hexvix® er Photocure sine registrerte varemerker.

Administrerende direktør Kjetil Hestdal, E-post: kh@photocure.no, Mobil: +47 913 19 535
Finansdirektør Christian Fekete, E-post: cf@photocure.no, Mobil: +47 916 42 938