Metvix® PDT-søknad anbefales godkjent i Australia

Oslo, 24. februar 2003.

PhotoCure ASA kunngjør i dag at komitéen for evaluering av legemidler i Australia, Australian Drug Evaluation Committee (ADEC), anbefaler godkjennelse av søknaden om markedsføringstillatelse for Metvix® PDT for behandling av aktinisk keratose (AK, forstadier til hudkreft). I anbefalingen fra ADEC står det at en godkjennelse kan gis på betingelse av at produktinformasjonen tilfredsstiller kravene fra australske legemiddelmyndigheter, TGA (Therapeutic Goods Administration). Den opprinnelige søknaden for AK og basalcellekarsinom (BCC, hudkreft) ble sendt til TGA i mars 2001, og etter ønske fra TGA, ble det i juni 2002 sendt inn ytterligere kliniske data for behandling av AK.

Australia utgjør et svært viktig marked for PhotoCure, ettersom det er det landet i verden som har høyest hyppighet av solskadet hud. Opp mot 50% av den australske befolkningen over 40 år har AK, og dette gir totalt 2,5 millioner nye tilfeller av AK årlig. På verdensbasis er det antatt at det forekommer rundt 20 millioner tilfeller av AK hvert år.

Den kliniske testingen av Metvix® PDT i Australia er utført av ledende forskere på området. Som et resultat, har PhotoCure opparbeidet nære samarbeidsforhold til disse forskerne.
PhotoCure sendte ytterligere dokumentasjon for behandling av BCC til TGA i september 2002.