PDT anbefalt som primærbehandling

Oslo, 5. januar 2007

Nye internasjonale retningslinjer anbefaler fotodynamisk terapi (PDT) som primærbehandling av forstadier til hudkreft og vanlige former av hudkreft (ikke-melanom type).

De nye retningslinjene, som ble publisert i januarutgaven av Journal of the American Academy of Dermatology, er utarbeidet av en internasjonal gruppe spesialister fra Europa, Australia og Amerika, og er basert på en vitenskapelig gjennomgang av kliniske studier.

I følge retningslinjene er PDT regnet som svært effektivt for overfladisk basalcellekarsinom, Bowens sykdom og forstadier til hudkreft, såkalt aktinisk eller solar keratose, som forekommer hyppig. Retningslinjene fastslår at PDT egner seg spesielt godt for behandling av større områder med flere lesjoner. PDT anbefales fordi det er en effektiv, skånsom behandling med bra til svært bra kosmetisk resultat og høy toleranse blant pasientene.

Kjetil Hestdal, administrerende direktør i Photocure, kommenterer: "Anbefalingen gjenspeiler den økende internasjonale aksepten av PDT som en foretrukket behandlingsmetode for hudkreft. Samtidig underbygger den viktigheten og relevansen av våre langtidsstudier med Metvix PDT."

Retningslinjene er i tråd med anbefalingene som ble publisert i februar 2006 av National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE), en uavhengig britisk organisasjon.

Administrerende direktør Kjetil Hestdal
E-post: kh@photocure.no
Mobil: +47 913 19 535

Finansdirektør Christian Fekete
E-post: cf@photocure.no
Mobil: +47 916 42 938

www.photocure.no

Photocure ASA er et norsk farmasøytisk selskap registrert på Oslo Børs. Selskapet utvikler og selger legemidler og medisinsk utstyr for fotodynamisk behandling og diagnostisering av kreft.

Photocure har to egenutviklede farmasøytiske produkter på markedet: Metvix®, for behandling av solskadet hud og visse typer hudkreft, og Hexvix®, for diagnostisering av blærekreft. I tillegg har selskapet utviklet en lyskilde, AktiliteTM-lampen, som brukes i kombinasjon med Metvix-kremen. Gjennom verdensomspennende studier testes produktene kontinuerlig for nye indikasjoner, og målsetningen er å utvikle et utvalg av nye produkter og teknologier.
Fotodynamisk terapi (PDT) er en effektiv, målrettet behandlingsmetode som ødelegger kreftcellene uten å påvirke omkringliggende vev. Rødt lys anvendes for å aktivere en lyssensitiv substans som selektivt tas opp i kreftcellene.

Aktinisk keratose (AK) er et forstadie til hudkreft som oppstår i form av en rød flekk på huden, oftest på hender, armer, hode og andre solutsatte steder. AK kan utvikle seg til spinocellulært karsinom (SCC), en aggressiv form for hudkreft som vokser seg ned i de dypere hudlagene og kan spre seg til andre organer.

Basalcellekarsinom (BCC) er den vanligste formen for ondartet hudkreft. BCC er lokalt aggressive kreftsvulster som sjelden sprer seg til andre organer, men som ødelegger omkringliggende vev.

Bowens sykdom er et forstadie til spinocellulært karsinom hvor svulsten enda ikke har spredd seg. Den ser vanligvis ut som en sentvoksende rød, flassende flekk, og har potensial til å utvikle seg til SCC.