PhotoCure - Akne studie publisert i British Journal of Dermatology

Oslo, 18. august 2006

Akne studie publisert i British Journal of Dermatology

PhotoCures første kliniske studie for behandling av akne (kviser) har blitt publisert i  september-nummeret av British Journal of Dermatolology (BJD). Studien ble gjennomført i 2005 ved 3 Nordiske sentre, med dr. Anne-Marie Wennberg ved Sahlgrenska Hospital i Sverige som hovedutprøver.

Studien er en blindet, randomisert og placebo-kontrollert studie som sammenligner PhotoCure's patenterte MAL krem med en placebo krem i 30 pasienter med henblikk på behandling av moderat til alvorlig akne i ansiktet . Hver side av pasientents ansikt ble randomisert til behandling med MAL eller placebo krem, påført 3 timer før belysning med PhotoCures Aktilite lampe. Resultatene viste 54% reduksjon i antall betente kviser i MAL behandlet område, og 20% reduksjon i placebo området. Bivirkningene med MAL PDT omfattet smerte og rødhet. Forfatterne konkluderer at MAL PDT er en effektiv behandling for moderat til alvorlig akne, men at flere studier er nødvendig for å optimalisere denne lovende behandlingensprosedyren. Studien bekrefter resultatene som ble publisert fra en lignende studie av prof. Wulf  i BJD i fjor.

Dr. Kjetil Hestdal, administrerende direktør i PhotoCure, uttaler: "Vi er glade for at studien klart viser ideen med MAL PDT i behandling av moderat til alvorlig akne"

Akne er en vanlig tilstand i huden som berører opptil 85% av ungdommer.  Av de som oppsøker medisinsk hjelp har ca 50% moderat og 20% alvorlig akne. Eksisterende behandling for disse pasientene er bl.a. antibiotika (tablettkurer) og isotretinoin, og begge deler kan ha betydelige bivirkninger. Det er derfor et klart medisinsk behov for en sikker og effektiv lokal behandling for pasienter med akne.

PhotoCure ASA er et norsk farmasøytisk selskap registrert på Oslo Børs. Selskapet utvikler og selger legemidler og medisinsk utstyr for behandling og diagnostisering av visse typer kreft. Produktene er basert på egenutviklet teknologi innen fotodynamisk terapi, og er rettet mot utvalgte markeder innen dermatologi og onkologi.

PhotoCure har for tiden to farmasøytiske produkter på markedet: Metvix®, for behandling av solskadet hud og visse typer hudkreft, og Hexvix®, for diagnostisering av blærekreft. I tillegg har selskapet utviklet en patentert lyskilde, Aktilite®-lampen, som brukes i kombinasjon med Metvix-kremen. Gjennom verdensomspennende studier testes produktene kontinuerlig for nye indikasjoner, og målsetningen er å utvikle et utvalg av nye produkter og teknologier.

Administrerende direktør Kjetil Hestdal
E-post: kh@photocure.no