• Photocure/

PhotoCure - Første søknad om markedsføringstillatelse for Hexvix®-cystoskopi sendt svenske myndigheter

Oslo, 18. desember 2002.

PhotoCure ASA sendte i dag søknad om markedsføringstillatelse for Hexvix® fluoresens cystoskopi (undersøkelse av blæren) i Sverige. Hexvix® fluoresens cystoskopi muliggjør en bedre diagnose av alle typer blærekreft sammenliknet med diagnostiske metoder som er tilgjengelige i dag. Dette er den første søknaden om markedsføringstillatelse for Hexvix® i noe land, og den vil bane vei for godkjennelse av markedsføringstillatelser i resten av EU/EØS-landene. De kliniske studiene som ligger til grunn for denne søknaden er utført ved 20 ledende universitetssykehus i Europa.

Professor Vidar Hansson, administrerende direktør i PhotoCure sier i en kommentar: "Hexvix®, som er vårt andre farmasøytiske produkt, har passert en viktig milepæl på veien mot kommersialisering i Europa. På grunn av et stort udekket medisinsk behov for tidlig påvisning av blærekreft, har Hexvix® et betydelig markedspotensial, og vi er svært glade for og stolte over å kunne sende denne søknaden flere måneder tidligere enn planlagt."

Hexvix® fluoresens cystoskopi er en ny og effektiv metode for påvisning av blærekreft, spesielt i forbindelse med flate kreftlesjoner, som carcinoma in situ (CIS). CIS-lesjoner er vanskelige å se og derfor spesielt farlige, og tidlig påvisning av disse er en avgjørende faktor for pasientens prognose. Blæren fylles med Hexvix®-oppløsning og etter en time undersøkes blæren med standard hvitt lys, etterfulgt av  Hexvix® fluoresens cystoskopi. De kliniske studiene viste en betydelig og klinisk relevant forbedring i påvisning av blærekreft, sammenliknet med standard cystoskopi, både når det gjelder flate lesjoner (CIS og dysplasi) og små papillomatøse (polyppliknende) lesjoner. Den enkle implementeringen av Hexvix® fluoresens cystoskopi gjør at den lett kan tilpasses dagens standardmetoder for diagnostikk av blærekreft.

Det faktum at Hexvix® fluoresens cystoskopi som et supplement til allerede eksisterende metoder, påviser 29% flere pasienter med CIS-lesjoner enn standard cystoskopi, viser at Hexvix® er et effektivt og klinisk viktig produkt. Mer presis og tidligere påvisning av blærekreft resulterer i bedre pasienthåndtering og dermed klare fordeler for pasienten.
Blærekreft er verdens sjette mest vanlige ondartede sykdom. I Europa og Nord-Amerika utføres det ca. 3 millioner cystoskopier hvert år for å påvise eller avkrefte blærekreft. Det kommersielle potensialet for Hexvix® fluoresens cystoskopi er derfor svært lovende.