PhotoCure - Ny godkjennelse av Metvix® i Australia

Oslo, 17 juni 2003.

PhotoCure ASA kunngjør idag at den australske komitéen for evaluering av legemidler, Australian Drug Evaluation Committee (ADEC), anbefaler utvidelse av dagens markedsføringstillatelse for Metvix® til også å omfatte behandling av basalcellekreft (BCC, den mest vanlige formen for hudkreft). Ifølge anbefalingen fra ADEC skal Metvix® brukes til behandling av tidligere ubehandlet BCC der kirurgi anses som uegnet. Godkjenningen gis med forbehold om ferdigstillelse av produktinformasjonen i henhold til krav fra australske legemiddelmyndigheter, TGA (Therapeutic Goods Administration). Godkjenning for bruk i behandling av aktinisk keratose (AK, premalign hudlesjon) ble innvilget i april 2003.

Australia er et meget viktig marked for PhotoCure ettersom dette landet har verdens høyeste hyppighet av hudskader forårsaket av sol. BCC er den mest vanlige krefttypen i det industrialiserte vesten, og utgjør omtrent 40% av alle krefttilfeller. Forekomsten av nye tilfeller i USA og Australia øker årlig med 5%.

Ettersom de fleste BCC-lesjonene forekommer på solutsatte, synlige områder av kroppen, som ansikt og isse, har det lenge vært et klart medisinsk behov for en effektiv behandling som ikke etterlater arr.
Prof. Vidar Hansson, administrerende direktør i PhotoCure ASA, er svært fornøyd med den gode nyheten: "Dette er et stort skritt fremover, ikke bare for PhotoCure, men også for Australias mange hudkreftpasienter".