PhotoCure - PCI-teknologien potensierer effekten av genterapi

Oslo, 28. mars 2006.

PhotoCure utvikler, i samarbeid med datterselskapet PCI Biotech, en patentert teknologi for potensiering og målrettet levering av legemidler, kalt fotokjemisk internalisering (photochemical internalisation, PCI).

I en vitenskapelig artikkel publisert i det ledende genterapitidsskriftet "Molecular Therapy" har det nå blitt vist at PCI-teknologien har potensial for bruk i genterapi av kreft. Artikkelen beskriver dyreforsøk som viser at bruk av PCI-teknologien samme med en genterapibehandling som i seg selv ikke hadde noen virkning førte til at 80 % av de behandlede dyrene ble kurert for sine kreftsvulster.

Genterapi er ansett for å ha et meget stort terapeutisk og økonomisk potensial. Utnyttelsen av dette potensialet har imidlertid hittil blitt forhindret av mangel på effektive, spesifikke og sikre teknologier for å levere terapeutiske gener til målcellene i kroppen. Resultatene i denne artikkelen indikerer at PCI-teknologien kan bidra til å løse dette problemet.
Administrerende direktør Kjetil Hestdal i PhotoCure uttaler: "Mangel på metoder for trygg og effektiv genlevering i kroppen har vært en viktige begrensning for utviklingen av genterapi. Denne artikkelen viser at man ved bruk av PCI-teknologien kan oppnå en effektiv genterapi av kreft i forsøksdyr uten å bruke virus for genleveringen. Bruk av PCI-teknologien kan derfor gjøre det mulig å unngå de velkjente bivirkningene som er forbundet med virus-indusert genlevering, og som i vesentlig grad har forsinket utviklingen av genterapi som en klinisk behandling."