Photocure - Refusjon av Hexvix® godkjent i Tyskland

Oslo, 13. januar 2010

Photocure offentliggjør at Hexvix® er godkjent for refusjon i Tyskland.

Godkjenningen utløser en milepælsbetaling på EUR 0,5 million fra Photocures lisenspartner for Hexvix, GE Healthcare, som har de globale rettighetene til markedsføring og salg av Hexvix utenfor Norden. Photocure har tidligere mottatt tilsvarende milepælsbetalinger for Frankrike, Italia og Spania fra GE Healthcare.

Hexvix har siden 2007 vært solgt i Tyskland under en midlertidig pris og refusjonsordning (NUB - Neue Untersuchungs- und Behandlungsmethoden). En endelig DRG-kode er nå fastsatt av Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus (InEK). DRG-koden gir refusjon for fluorescence veiledet undersøkelse og operasjon i blæren (TURB) der Hexvix blir benyttet. Denne koden kommer som et tillegg til DRG-koden for TURB alene og utløser en økt refusjon på EUR 542.

Godkjenningen av en egen DRG-kode for Hexvix har skjedd på svært kort tid i forhold til hva som er vanlig i Tyskland. Dette viser at Hexvix er anerkjent som et viktig diagnostisk hjelpemiddel som gir medisinske og helseøkonomiske fordeler både for blærekreftpasienter og for helsevesenet. Photocure har gjennom flere kliniske fase 3 studier dokumentert nytten av Hexvix i forhold til bedre diagnostikk av blærekreft, redusert tilbakefall av kreft og bedret pasientbehandling.

I tillegg til i Tyskland, så er Hexvix godkjent for refusjon også i Frankrike, Spania, Danmark, Belgia og i Hellas.

Administrerende direktør Kjetil Hestdal uttaler: "Godkjennelsen av pris og refusjon for Hexvix i Tyskland, som er det landet i verden som bruker mest Hexvix, er en bekreftelse på den medisinske betydningen av Hexvix og produktets helseøkonomiske fordeler."

En av Europas ledende urologer, Priv-Doz. Dr. Dirk Zaak, Urology Clinic Traunstein and Urology Department University Clinic Munich sier i en kommentar: "Denne nye DRG-koden er en bekreftelse på det medisinske behovet for bedre diagnostikk og behandling av blærekreft. Bruk av Hexvix cystoscopy er inkludert i de europeiske retningslinjene, samt i flere nasjonale retningslinjer og vil bli den framtidige gullstandarden for blære cystoscopy.

Om Photocure:

Photocure er et norsk farmasøytisk selskap notert på Oslo Børs (OSE: PHO). Selskapet utvikler og selger farmasøytiske produkter og medisinsk utstyr for fotodynamisk behandling og diagnostisering av kreft og utvalgte dermatologiske indikasjoner.

Photocure sin kommersielle aktivitet inkluderer egen markedsføring og salg i utvalgte markeder så vel som utlisensiering til ledende farmasøytiske selskaper på en regional eller global basis før fase III.

Photocure har ett patentbeskyttet farmasøytisk produkt på markedet; Hexvix® for påvisning av blærekreft. Hexvix er godkjent i EU. I tillegg har selskapet utviklet en patentbeskyttet lyskilde som benyttes i kombinasjon med sin Visonac(TM)- krem. Photocure tester kontinuerlig sine produkter for nye indikasjoner i globale studier, med et mål om å utvikle en portefølje av produkter basert på sin Photocure Technology(TM) plattform.

For mer informasjon om Photocure, se vår nettside www.photocure.no.

Photocure®, Photocure logoen og Hexvix® er registrerte varemerker til Photocure ASA.

Adm. direktør Kjetil Hestdal, E-post: kh@photocure.no, Mobil: +47 913 19 535

Finansdirektør Christian Fekete, E-post: cf@photocure.no, Mobil: +47 916 42 938