PhotoCure - Resultater for første kvartal 2004

Videre salgsøkning

Oslo 7. mai 2004... PhotoCure ASA (Oslo Børs: PHO) offentliggjør i dag resultatene for første kvartal 2004. Høydepunkter fra rapporten omfatter:

• Driftsinntekter økte til 15,4 millioner kroner i første kvartal 2004, sammenlignet med 11,5 millioner kroner i første kvartal 2003. Salget av Metvix til apoteker i Norden økte med 53% sammenlignet med samme kvartal i 2003.

• Galderma vil starte lansering av Metvix i 5 nye land i løpet av 2004. Lanseringen av Metvix er tidligere startet i Tyskland, Storbritannia, New Zealand og de nordiske landene. Metvix er godkjent for markedsføring i totalt 19 land.

• Samlede driftskostnader utgjorde 32,1 millioner kroner sammenlignet med 34,3 millioner kroner i samme kvartal i 2003.

• Underskuddet utgjorde 16,2 millioner kroner, sammenlignet med 18,5 millioner kroner i første kvartal i 2003.

• Likvide midler utgjorde 163,5 millioner kroner 31. mars 2004.

• Administrerende direktør i PhotoCure, Vidar Hansson, kommenterte: "Det gleder oss at salget av Metvix fortsetter å øke og vi ser frem til Galdermas markedsintroduksjon av Metvix i nye land".

Fullstendig første kvartals rapport med regnskapstall er tilgjengelig på følgende link:

Første kvartals presentasjon er tilgjengelig på følgende link:

PhotoCure ASA er et norsk farmasøytisk selskap som utvikler og markedsfører legemidler og medisinsk utstyr for behandling og diagnose av kreft og forstadier til kreft. Selskapet utvikler produkter for behandling av flere typer innvendig kreft, hudkreft og andre hudsykdommer. Metvix er utviklet for behandling av basalcellekarsinom (hudkreft) og aktinisk keratose (premalign hudlesjon), og er under utvikling og dokumentasjon for flere andre hudsykdommer. PhotoCure har selv ansvaret for salg av Metvix i de nordiske landene, mens Galderma S.A. er ansvarlig for markedsføring og salg utenfor Norden. PhotoCures andre farmasøytiske produkt, Hexvix, blir utviklet for påvisning og behandling av blærekreft. Søknad om markedsføringstillatelse for Hexvix for diagnostikk av blærekreft er sendt til  svenske legemiddelmyndigheter, og i USA utprøves Hexvix nå klinisk i fase III.

PCI Biotech AS er et datterselskap av PhotoCure som fokuserer på mulighetene for å bruke fotokjemisk internalisering (PCI) til utvikling og levering av nye legemidler for behandling av kreft.

PhotoCure, the PhotoCure logo, Aktilite, Metvix and Hexvix are trademarks or registered trademarks of PhotoCure ASA.

PhotoCure ASA
    v/ Vidar Hansson, adm. dir.
    Hoffsveien 48
    NO-0377 Oslo