PhotoCure ASA - Metvix® godkjent for Bowens i 22 europeiske land

Oslo, 25. november 2005. PhotoCure ASA kunngjør i dag at Metvix er godkjent for Bowens sykdom. Den nye indikasjonen er godkjent i 22 EU-/EØS-land gjennom EUs gjensidige anerkjennelsesprosedyre (Mutual Recognition Procedure). Som for andre godkjente dermatologiske indikasjoner, vil Galderma være ansvarlig for salg og markedsføring i land utenfor Norden.

Bowen's sykdom er en type hudkreft som vanligvis arter seg som en sentvoksende, rød og flassende flekk. Sykdommen antas å utvikle seg delvis som et resultat av soleksponering over lengre tid. Amerikanske studier indikerer at forekomsten av Bowens sykdom hos hvite personer ligger et sted mellom 15-140/100 000.

Kjetil Hestdal, administrerende direktør i PhotoCure, sier: "Godkjennelsen av Bowens er oppnådd takket være et godt samarbeid mellom PhotoCure og vår partner Galderma. Metvix-behandlingen er effektiv og skånsom, og vil være et nytt og etterlengtet behandlingsalternativ for denne pasientgruppen."