PhotoCure ASA - PCI-teknologi øker effekten av legemiddel mot kreft

Oslo, 5. desember 2005. PhotoCure ASA utvikler, i samarbeid med datterselskapet PCI Biotech AS, en patentert teknologi for målrettet levering av legemidler, kalt fotokjemisk internalisering (photochemical internalisation, PCI). PCI-teknologien bruker lys for å aktivere leveringen av legemidler, og kan brukes for målrettet å øke effekten av legemidlene ved belysning av spesifikke deler av kroppen (f.eks. kreftsvulster). Teknologien har potensial for å forbedre effekten både av eksisterende legemidler og nye behandlingsformer som genterapi og andre metoder basert på bioteknologiske prinsipper.

I en vitenskapelig artikkel, publisert i det velrenommerte krefttidsskriftet "Clinical Cancer Research", er det i dyremodeller nå vist at bruk av PCI-teknologien forbedrer den kurative effekten av kreftlegemiddelet bleomycin betydelig. Artikkelen viser at man ved bruk av PCI-teknologien kan få kurative effekter med doser av bleomycin som i seg selv ikke er i stand til å drepe kreftsvulster.

Artikkelen underbygger PCI-teknologiens potensial for å gjøre kreftbehandling både mer effektiv og mer spesifikk, og indikerer at bruk av PCI kan gjøre det mulig å redusere dosen av cellegift til et nivå hvor bivirkningene kan bli vesentlig redusert, samtidig som man øker den terapeutiske effekten.
Kjetil Hestdal, administrerende direktør i PhotoCure, sier: "Denne studien er en viktig milepæl i utviklingen av PCI Biotechs teknologi, og understreker det unike ved denne teknologien for levering av legemidler."