PhotoCure ASA - Resultatrapport andre kvartal 2005

Under følger høydepunkter fra PhotoCure ASAs resultatrapport for andre kvartal 2005:

• Hexvix-lansering startet i Sverige og markedsføringssøknad for Hexvix innsendt i USA.
  • Galdermas salg av Metvix økte med 118% til 6233 enheter, sammenliknet med 2855 enheter i fjorårets andre kvartal. Metvix lansert av Galderma i Spania og Portugal i perioden.
  • Metvix-salget i Norden økte med 21% til 3129 enheter, sammenliknet med 2582 enheter i samme kvartal i fjor.
  • De totale inntektene økte til 24,2 millioner kroner, fra 14,7 millioner kroner i samme periode i fjor. Andre driftsinntekter utgjorde i andre kvartal 11,4 millioner kroner, sammenliknet med 1,2 millioner kroner i andre kvartal i 2004.
  • Driftsunderskuddet utgjorde -7,2 millioner kroner, sammenliknet med -15,2 millioner kroner i andre kvartal i 2004.
  • Likvide midler utgjorde 100,1 millioner kroner per 30. juni 2005.

Administrerende direktør i PhotoCure, Kjetil Hestdal kommenterer: "Hovedfokuset fremover er å skape økt kjennskap til Hexvix, med hovedvekt på de helsemessige og økonomiske fordelene. Vi må i tillegg etablere en solid markedsplattform, og signering av en lisensieringsavtale er en viktig del av strategien."

Hele rapporten for andre kvartal 2005 samt presentasjonen er tilgjengelig på www.photocure.com (under: /Investors/Reports and Presentations).

Rapporten er også tilgjengelig på følgende adresse:

Presentasjonen er tilgjengelig på følgende adresse:

Administrerende direktør Kjetil Hestdal
Mobil: +47 913 19 535

Finansdirektør Christian Fekete
Mobil: +47 916 42 938

PhotoCure ASA er et norsk farmasøytisk selskap registrert på Oslo Børs. Selskapet utvikler og selger legemidler og medisinsk utstyr. Produktene er basert på egenutviklet teknologi innen fotodynamisk terapi, og er rettet mot utvalgte markeder innen dermatologi og onkologi.

PhotoCure har to produkter som er godkjent for salg og markedsføring: Metvix®, for behandling av hudkreft (basalcellekarsinom) og forstadier til hudkreft (aktinisk keratose), og Hexvix®, for påvisning av blærekreft. Begge produktene er basert på den samme fotodynamiske teknologien, som kombinerer et fotosensibiliserende legemiddel med en lyskilde som aktiverer de lyssensitive stoffene legemiddelet. PhotoCure er i gang med studier for å teste de to produktene for nye indikasjoner, og målsetningen er å utvikle et utvalg av nye produkter og teknologier.